Lästips: Gå hem & om att vara kyrka

Har läst ut Olle Sahlströms Gå hem, en tunn liten tänkvärd bok om vandringar genom tid, rum, landskap, mellan medvetande och minne. Jag ska skriva mer om den på annan plats, men rördes av denne vandrares ärliga förhållande till Gud, till Kristus, till tro. ”Ordet tro är halt, opålitligt och grunt. Jag förstår egentligen inte vad det betyder”, skriver han.

Jag har uttryckt samma. Jag vet egentligen inte vad tro betyder. Jag tror inte på Gud. Jag längtar efter Gud. Längtar då som i att längta efter någon man älskar. Man vill vara den personen nära. Vad är det med det där ordet tro?

Hade ett möte på en mediabyrå idag för att prata om ett uppdrag. Vi kom att tala om tro. Om den stora andliga längtan som finns idag, och om kyrkans utmaning att möta den. Jag pekar och talar gärna om hur viktig kyrkan är för mig, men inser ju samtidigt att många inte är med mig. De ser inte kyrkan som en andlig plats. Så säger han, Mr. Creative Director, lite apropå detta.

”Tro, oavsett om man är kristen eller ateist, handlar ju om hjärnan. Vad tror man på? Det är ju inte det som det handlar om.”

Uttalad tro kontra levd längtan. Där någonstans befinner jag mig. Hur kommer man från den ena till den andra? Olle Sahlström fann inte gehör för sin tro i kyrkan. Han längtar efter mässan i det verkliga livet, vid vägkanten, på fabriken. De på mediebyrån skulle heller inte få för sig att gå till kyrkan med sin tro.

Jag skulle vilja rikta mina medmänniskor till kyrkan, till Kristus, men möts där av en ledning som anser att kyrkans uppdrag inte bara är Kristus utan all tro. Hur förvirrad blev jag inte av det uttalandet? För hur ska min tro, min längtan efter Kristus, kunna växa, bli till liv, vara verklig, om den inte har ett genuint hem där den kan vila tryggt? Har funderat mycket på det där med kyrka men hamnar ändå i det traditionella. Jag behöver en kyrka som vill vara just det. Kyrkan som de döptas hem. Med respekt för andra och med respekt för sig själv. Varför?

Olle Sahlström skriver: Mötet med Kristus fyller mig ”Med bävan, ja, det är så stort och omvälvande, tränger så obönhörligt in i hela mitt liv. Med rädsla, ja, för hur ska jag orka, våga, följa hans väg?”

Tänker mig att det är i den rädslan som kyrkan verkligen behövs. För att det är svårt att tro. För att så många längtar.

5 comments

  1. Vad schyssta ord från tidigare arbetskamrater! Då vet man ju att man gjort något bra, trevligt.

    Du har ändrat slutet på bloggposten, ser jag 🙂 men det är bra, det sista jag vill är att det ska bli ”inne” att gå ur kyrkan, som att man inte var riktigt troende om man stannade kvar trots (de grava) problemen, liksom.

    En del brukar läsa ut ”tro” som ”att ha tillit till”. ‘Jag tror på dig’, som i största allmänhet, att ta tilltro till någons kapacitet och goda vilja. På engelska skiljer man ju mellan belief och faith även om bägge kan användas religiöst, men det är väl faith, tilltro, vi behöver börja använda mer kanske. Inte tro som i ett försanthållande (läs KG Hammar om det där).

    Apropå Olle Sahlström, såg du programmet? http://urplay.se/162183

  2. Har känt mig låg på sistone så var extra trevligt, även att skryta om det. Ja, gick in och ändrade på slutet. Brukar inte göra det, men ibland blir man för osorterad. Skäms över det man skrivit, och då är det ju enkelt att frestas att ändra.

  3. Aah… tänka efter före.. smart! 🙂

    Här kan du få att pyssla med som höjer dig lite. Ska se om vi kan baxa in en bild här, annars lägger jag den i ett inlägg på min blogg:

    Cherry On Top Award

    Reglerna för utmärkelsen är:
    1. Tacka den person du fick det av.
    2. Kopiera utmärkelsen till din blogg.
    3. Dela tre saker du gillar med dina läsare.
    4. Skicka utmärkelsen till fem bloggar som du tycker förtjänar denna utmärkelse.

Kommentera

