Uppfriskande omvänt för en gångs skull

Rätt ofta hör jag: Jag tror på Gud, men inte på kyrkan. Uppfriskande då med en Juholt som säger: Jag tror inte på Gud, men jag tror på kyrkan.

Fastnar i anledningen han varför han återinträdde i SvK. Hans farmor, 97 år gammal, livslång medlem av SAP och SvK, men där på dödsbädden, på sjukhuset var det ”faktiskt Svenska kyrkan som satt med henne, som höll hennes hand.”

Bra att sådana berättelser blir berättade. Man behöver ju inte tro på Gud för att vilja stötta Gudstro och kyrka, för att se att de leder till goda handlingar. Och Gud, ja, han tror nog på oss alla, oavsett om vi uppfattar det eller inte, oavsett om vi för stunden befinner oss utanför eller innanför kyrkan. Det finns förtröstan i det.

Läs mer:
Juholt: Jag tror inte på Gud, jag tror på kyrkan (Dagen)

Kommentera

