5:e i fastan: Att tro på Gud är att lita på honom

Å ena sidan. Guds räddning, löftet om evigt liv, löftet om att födas på nytt. Löftet om Guds oändliga kärlek. ”Jag vill rädda dig, inte döma dig.” Guds perspektiv. Å andra sidan. Tvekan. Hur ska jag kunna tro på detta? Människans perspektiv.

Nikodemus beskrivs som medlem av Judarnas råd, en skriftlärd. Det står att han beger sig för att tala med Jesus. Han säger: ”Vi vet att det är från Gud du har kommit – ingen kan göra sådana tecken som du utan att Gud är med honom.”

Han uttrycker sig ganska självsäkert. Han vet att Jesus kommer från Gud. Ändå undrar han. Vad är det för en Gud som Jesus kommer ifrån? Vad vill den Guden mig? Jesus talar om att födas på nytt. Han talar om oanade möjligheter. Nikodemus fastnar i sin oförmåga, i sin mänsklighet.

”Hur är detta möjligt?” undrar han. Och svaret får vi i dagens text.

Att veta att Gud finns, men att inte våga ta konsekvenserna av det.

Att säga sig tro på Jesus, utan att kunna lita på honom.

Jag kan känna igen mig i Nikodemus. Att säga sig tro på Jesus är förvisso ett första steg, men det är bara början. Det blir en tro som fastnar i huvudet, som undrar Hur? Ett liv som kristen, tänker jag mig, handlar inte så mycket om att tro på Jesus som att lita på honom.

När ljuset kom in i världen så älskade människorna mörkret mer än ljuset, säger Jesus. De blev kvar där. Det är väl inte konstigt? Ljuset kan vara obarmhärtigt. Det tvingar oss att se. Vår brist, vår bitterhet, vår synd och vår vilja att ställa till svars. Så mycket enklare då att springa tillbaka in i skuggorna, där kan man gömma sig.

Världen, mänskligheten, människan rymmer båda möjligheterna. Ljuset. Och mörkret. Hur gör man?

Ibland kommer tankar från oväntade håll. Min sambo intervjuade i veckan en amerikansk kvinna som forskar i ledarskapsfrågor och organisationsförändring. En sak hon påpekade som för att belysa sina egna teorier var: De senaste 30 åren har det skrivits 45 000 vetenskapliga artiklar om vad som gör människan deprimerad, men endast 500 om vad som gör människan lycklig.

När man vill förändra är det lätt att fastna i felsökning. Man analyserar allt det som man inte förstår, det som gått fel, och fastnar där. Istället borde man fråga sig: Vad gör mig lycklig? Vad är det som fungerar? När Diana Whitney studerade företag i förändring fann hon att det var mer konstruktivt för en organisation att bejaka det som var positivt än att söka svar på varför det blivit så negativt.

Diana Whitney har intresse för native american andlighet. Hon gav följande berättelse.

”Inom alla människor finns två vargar. En god. En ond. Den goda uppskattar det vackra, är omtänksam och bryr sig om sin omgivning. Den onda är arg, avundsjuk och kritisk. Dom kämpar mot varandra. Vem vinner?”

”Den som du ger näring.”

Jag tänkte på den berättelsen när jag läste om Nikodemus som fastnar i Hur är det möjligt istället för att bara falla handfast in i glädje över Att det är möjligt. Man behöver inte mata sin kritiska varg. Det finns en annan möjlighet.

Man kan medvetet vilja välja att nära det som är ljust inom sig och i andra. Det är inte lätt, och kanske är det här som vi människor behöver varandra, och en kyrka, för att påminna oss om att vi har ett val här. Vi kan välja att försöka se oss själva och andra från Guds oändliga perspektiv, som älskade, räddade, befriade. Den möjligheten finns. Vi är försonade, det har redan skett. Om vi bara kunde fatta det.

One comment

  1. Pa Guds lofte att var och en som tror pa Jesus skall ha evigt liv.Ok bra men det finns faktiskt vissa bibelord som visar pa undantag ifran detta. Jesus sager t.ex att manga som sager Herre Herre till honom anda inte tillhor honom eftersom de inte gor hans Faders vilja Matt. Jesus kunde kanna att kraft gick ut ifran honom och dem han vidrorde kunde kanna kraften ga in i dem Luk.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s