Kom och döp er! kan väl aldrig vara fel?

Drop-in dopet lockade två barn och sex vuxna. Det var Tomaskyrkan i Västerås som provade nytt. Kom till kyrkan och döp er!

Jag ser något vackert i det erbjudandet. Kom och döp er!

Varför krångla till det? Reaktionerna i KT:s kommentarsfält är mestadels dömande. Vuxendop utan undervisning? Sakramenten förvaltas fel. För mycket hejsan-hoppsan. Man kan ha förståelse för invändningarna, men ändå. Kyrkan som ett Öppet Hus för Dop. Fint, tycker jag.

Kan människor döpa sig av fel anledning? Är det kyrkans sak att ifrågasätta den anledningen?

Jag har svårt att se att människor som nappar på ett sådant erbjudande gör det på impuls. Tror inte att de såg en annons och hade en timme över och, tja, vad ska jag göra idag, jag döper mig. Beslutet har säkert föregåtts av en process.

Tänker mig djupast att det är Gud som agerar och kallar människan till dopet. Där förvandlas vi till Kristna. Skulle det gå att döpa sig av fel anledning, vilket jag egentligen inte tror, så kanske det är bättre om vi lämnar det till Gud att avgöra. Gud är alltid större.

Dopet kan väl få vara en början, även för de vuxna, med undervisning som följer på det. Bristen av undervisning i Kristen tro och liv i kyrkan idag tycks mig ett större problem än en församling som bjuder in till dop.

Kanske lite illa tajmat efter förra veckans diskussion kring asylsökande och dopet. Men, man får ju hoppas att även asylsökande var välkomna till Tomaskyrkans öppna dop.

Läs mer:
Församling ordnade drop-in dop (Kyrkans tidning)

Vi ville väl sänka trösklarna (POSK Valblogg)

4 comments

  1. Håller med dig, brist på undervisning/vägledning är ett större problem än dropp in dop. Det viktiga är att ha ett gemensamt dop tänk i församlingen, och den församlingsbyggande processen är också viktig som en del av dop pastoralen… skulle de som kom denna dag ha valt något annat om man annonserade om det? hade de kommit utan annons?? fundersam..

    1. Lotta,
      Själva tanken att ha öppet hus för dop känns fin, så där rent spontant. Tycker om idén att ha en månadens dopdag i kyrkan med många dop och kaffe i församlingshuset, och skulle gärna själv vara kyrkvärd en sådan dag. Inbillar mig att de som väljer att komma en sådan dag ändå är rätt väl förberedda och vet vad de gör.

Kommentera

