Inför Stilla Veckan: Den benådade syndaren

Man fastnar för olika saker. Ett bibelcitat. Den som älskar Gud med hela sitt hjärta, och hela sin själ, och med all sin kraft, kommer allt mer att likna sin kärlek.

Just det där sista förföljer mig. Att bli lik det som man älskar.

Har under denna fastetid haft en bönbok som följeslagare skriven av Biskop Martin Lönnebo som skriver vackert om just på detta. Tro som en förändringsprocess som vill något med oss, som vill framkalla oss. Tro som att i tillit tro på den kärlek som vill omskapa oss så att vi kan bli till välsignelse för allt levande.

Boken uppmanar läsaren att ofta be Jesusbönen. ”Herre, Jesus Guds Son, förbarma dig över oss/mig, syndare.”

Just det där ordet synd har blivit svårt. Vi fastnar i detaljerna. Vad är då synd? Ja, i sin enklaste form kanske just det som biskopen skriver i boken. Vi inser att vi är syndare när vi upptäcker att vi ”faktiskt inte älskar Gud över allting och vår nästa som oss själva.” Det kan ta tid att nå den punkten. Men en dag kommer den. Det blir en insikt som svider.

Ju mer vi mognar i kärlek till Kristus desto medvetnare blir vi om vår synd – vi inser hur lite som vi nått fram till – samtidigt som vi allt tydligare ser det som är vår möjlighet. Kanske måste det vara så. Vi behöver känna Guds kärlek först, för att våga se allt inom oss själva, för att kunna sträcka ut oss i kärlek till vår nästa. Man kan fastna i sin synd, behålla den för sig själv, eller, så kan man erkänna den och ge den till Gud. Synden är granne med nåden, och gör vi det sistnämnda sker följande: ”Vi blir nu Benådade syndare, Guds lyckliga barn, de heliga och älskade utvalda syndarna.”

Jag tycker det är vackert uttryckt. Trösterikt på något sätt. Och bra tankar att ta med sig inför den Stilla Veckan.

Så dagens till eftertanke: ”Som syndare har jag inte rätt att döma eller klandra. Jag står ju under samma dom. Denna insikt bär stor befrielse.”

Man får försöka så gott det går.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s