Behöver vi fler religiösa helgdagar?

När jag arbetade i USA under 1980-talet hade vi som anställda möjlighet att vara lediga vissa dagar utöver helger och semester. Dagarna kallades för ‘personal days’ och ett av syftena var att ge människor möjlighet att ta ledigt vid religiösa högtider. På just min arbetsplats fanns kristendom och judaism representerade. (USA’s helgdagskalender inkluderar Juldagen som officiell helgdag, men det är den enda religiöst präglade helgdagen).

Ville jag som kristen vara ledig långfredagen eller annandag påsk kunde jag då använda en personal day. Samma sak med Kristi Himmelsfärd. De som ville fira det judiska nyåret kunde ta ledigt den dagen. De som saknade religiös förankring fick istället några ytterligare semesterdagar.

Jag vet om detta är vanligt i USA eller om det bara var min arbetsplats som hade detta upplägg, men jag kan tycka att något sådant är att föredra framför tanken att införa ytterligare religiösa helgdagar i kalendern, oavsett om de är kristna, judiska, buddistiska, eller, som Carin Jämtin föreslår i dagens Svenska Dagbladet, muslimska.

Läs mer: Muslimsk högtid kan bli helgdag (SvD)

Carin Jämtin föreslår muslimsk helgdag (Dagen)

Eid al-Fitr åt alla (Newsmill)

2 comments

  1. Det är ett skitdumt förslag från Carin Jämtin (som jag tror hon skulle få svårt att få med resten av partiet på). Individualiserade fast ändå kollektiva helgdagar blir jätteknäppt, bättre då att få portionera ut dem själv. Antingen helt privat eller helgdagar som en stomme i året, så som vi vant oss vid dem under många hundra år. Trettonhelgen ska finnas där efter nyår även om ingen direkt firar kyrkans anledning till dagen.

  2. Det är också min erfarenhet efter 15 års arbete i USA, ett väl fungerande system. Jag har alltid kunnat vara ledig på Långfredagen, t.ex. Eftersom jag hade ett utåtriktat arbete var det klokt att hålla reda andra religioners stora dagar, man kan annars försöka besöka ett judiskt företag och oväntat finna att det är stängt. Eftersom stat och religion enligt grundlagen är skilda är det befriande ärligt att finna att helgdagarna har annat ursprung en det religiösa. Juldagen undantage då.

Kommentera

