Lästips: Den femte årstiden

Paul Austers Sunset Park inledde sommarläsningen och skulle vidare i pockethögen då jag såg att Mons Kallentoft utkommit med ny bok om Malin Fors, kriminalaren vid Linköpingspolisen med förkärlek för tequila och med komplexa familjeproblem, och kunde inte låta bli. 229 kronor på extrapris i bokhandeln, 168 på Adlibris. Tror att vi behöver även bokaffärer i våra shoppingcenter så betalade gärna 60 kronor extra.

Jag har läst Mons sedan han debuterade med Pesetas år 2000, delvis för att jag då arbetade på en redaktion med en kompis till honom. Redan då närde jag författardrömmar och blev inspirerad varje gång jag hörde talas om någon som faktiskt lyckades. Som skickade in ett manus out-of-nowhere och fick det antaget! Det går! Jag skrev vidare. Kollegan berättade att när Mons fick sitt förskott för Pesetas brände han allt på Champange med några kompisar på krogen. Det lät bra.

Har suttit nära Mälaren idag med Den femte årstiden och varvat läsningen med bad. Den är bra. Malin engagerar. Ser paralleller till Sunset Parks antihjälte Miles Heller. Människor som kunde blivit mycket men som straffar ut sig själva. Väljer det som inte är bra för dem. Som inte ser det goda livet som en möjlighet för just dem. Som nästlar in sig i omöjligheterna. Tänker att sådana människor behövs. Även Paulus tankar bubblar fram: Varför gör jag inte det jag vet är bra för mig, varför väljer jag fel?

Ska läsa vidare nu.

Läs mer:
Den femte årstiden (Adlibris)

Kommentera

