Sommarlov!

Lyckades med viss vånda få klart i princip allt inför sommaren. Har nu ingen deadline förrän augusti – och har förflyttat mig till landet. Har ett möte i stan nästa vecka, men annars tänker jag bli här mer eller mindre till augusti. Morsarvet, Lugnet, är inte klart men arbetet går framåt. Träffade snickaren idag som ska göra en liten ingångsveranda och han visade mig fina bilder. Många hus här är rätt basic men verandorna visar snickarglädje. Husets smycke. Så ska det även bli på Lugnet.

Bor i morfars hus och ser ut över böljande grönt. Potatislandet har växt till sig. I snickarboden står skänken som ska renoveras. Vättern är kall, men snappdoppbar. Imorgon ska jag plocka ägg i hönshuset på Ishult och få middag hos moster. Hon har utlovat dillkött. Barnen och mannen kvar i stan, men de kommer till midsommar. Känner mig sommarlovig.

Över vägen från Lugnet finns ett övergivet hus. Det ser ut som en minilada. Inbäddat och rejält igenvuxet, syns bara under vintermånaderna innan bladen kommer fram, men med tak och har använt för att förvara möbler. Frågade markägaren och det var lugnt. Precis invid dörren finns en liten metallplatta där det står: Den sista torparen som bodde här var Karl Fredrik Johansson (f 1835) med sin hustru Karolina (f 1838). Med K, förvisso. Men ändå. Tyckte det var fint. Som ett tecken. Jag har funnits här förut, eller något sådant.

One comment

Kommentera

