Utan medvetande, ingen förändring

Svenska kyrkans medlemsenkät har fått reaktioner. Länkar nedan. Hade inte tänkt skriva om den men så läste jag Elisabeth Sandlunds krönkika i Dagen. Den är bra. Får mig att tänka på hur svårt det är för människor som hamnar i beroenden, dåliga förhållanden, tärande relationer, att ta sig ur. Det första steget, det svåraste, är att våga uttala: Jag har misslyckats. Hjälp mig.

Har man väl uttalat de orden har man kommit rätt långt. Där är inte Svenska kyrkan.

Istället skickar man fram företrädare som inte alls tycks se nuläget som ett problem. Tänk om man istället kunde tänka i termer som misslyckande? För visst är denna medlemsenkät ett under av misslyckande? Eller?

Jag intervjuade en gång föregångaren till den företrädare som uttalar sig. Hon var inne på samma spår. Kyrkans (Kristus) sviktande relevans spelar liksom ingen roll, för när det gäller, när typ Estonia sker, då kommer människor till kyrkan och tänder ljus. Men är inte det att sätta ambitionsnivån pinsamt lågt?

Citerar ur Dagen: ”Rapporten om hur medlemmarna ser på Svenska kyrkan har förutsättningar att bli ett utmärkt verktyg i den krishantering som borde ha satts igång för flera år sedan.

Det mest förödande i en sådan process skulle vara om kyrkan, för att behålla så mycket som möjligt av medlemsavgifterna, frestas att anpassa sig efter den stora grupp som egentligen inte vill vara medlemmar genom att tunna ut det utmanade och befriande budskap som det är kyrkans främsta uppgift att förmedla till 2000-talets människor.

I så fall är risken överhängande att man mister också kärntruppen, den tappra skara som känner samhörighet med kyrkan, som tror på Jesus Kristus och som vill utgöra en gudstjänstfirande gemenskap.”

Jag tror hon har rätt. Tyvärr tror jag att SvK ser henne som ytterligare en röst att avfärda, istället för att ta till sig. Det är synd.

Läs mer:
Rucka inte på läran (Dagen)
Stort förtroende för kyrkan men svag relation (Kyrkans tidning)
Reformera Svenska kyrkan – och frikyrkan (Karendal)
Kyrkans relevans (Posk)
När blir det kris i Svenska kyrkan? (Uppriktigt sagt)

3 comments

  1. Du börjar bli en riktig kulturkritiker, Carolina! Det här är komplexa frågor som är svårt att välja en åsikt om, tycker jag. Du skriver om Caroline Krook:

    ”Jag intervjuade en gång föregångaren till den företrädare som uttalar sig. Hon var inne på samma spår. Kyrkans (Kristus) sviktande relevans spelar liksom ingen roll, för när det gäller, när typ Estonia sker, då kommer människor till kyrkan och tänder ljus. Men är inte det att sätta ambitionsnivån pinsamt lågt?”

    Å ena sidan ser jag hennes poäng: kyrkan är fundamentalt viktig för människor, det visar sig i avgörande stunder i livet, och då bär den en kristlig uppgift oavsett om DE tror på Jesus eller inte eftersom den som möter i kyrkan gör det.

    Å andra sidan är det ett perspektiv som jag tycker blir alltmer uppenbart är sett endast från en yrkesprästs synvinkel.

    Det är klart att vi ser präster försvara kyrkans betydelse, de ser ju det varje dag. Men vi som inte ränner på begravningar och dop hela dagarna, vi vet ju att Jesus saknas oss och de flesta människor, vi ser ju hur stort behovet är av kristlig gemenskap bortom de förhöjda ögonblicken som ritualerna utgör, vi ser att Jesus saknas i vardagen helt enkelt.

    Är du i Stockholm förresten? Vad gör du imorgon?

    1. Vet inte angående kulturkritiker, kanske? Däremot tycker jag Sandlund har många poänger i sin text och sällar mig till dem som har behov av kristen gemenskap, typ, som längtar efter en mer innerlig kristus-relation men som inte riktigt vet hur man gör.

      Jag är i stan. Hör av mig via SMS.

Kommentera

