Jag ska be för dig!

Det har talats mycket om bön i dessa skolavslutningstider. De finns de som tycks likställa bön vid övergrepp. Som inte vill att barn ska utsättas. Jag har svårt att förstå den inställningen. Själv ber jag brett och ofta för människor som inte bett om det. Det händer att jag tyst ber och välsignar andra morgontrötta på tunnelbanan. Det händer att människor kommer till mig i bönen, människor som jag inte tänkt be för, men som pockar på.

När människor spontant blir böneämnen händer det ibland att jag SMS:ar dem, bara kort som: ”Du är i min bön. Jag tänker på dig. Hur är allt?” och förvånansvärt ofta visar det sig att orden träffar rätt. Det finns en anledning till att de blivit till bön. Kanske har de jobbigt, kanske står de inför ett beslut.

Att be för någon är ett sätt att säga: ”Jag vill dig väl”, ”Jag tänker på dig”, och de orden uttalas alltför sällan idag. Ändå berättar jag inte så ofta för människor att jag ber för dem. Jag tror att det är ett misstag.

Tänkte på det då jag igår fick på mailen en hälsning från en ung, energisk pastor som jag träffat men inte känner så jätteväl. Han skrev: ”Jag ser i programmet på Torp att du ska medverka. Så kul! Hoppas att det blir en bra upplevelse för dig. Ska be för dig!”

Ska be för dig! Vad glad jag blev av de orden. Ska be för dig!

Jag tycker om den där frikyrkliga frimodigheten. Jag har sett den uttryckt på olika sätt under det senaste året. Minns en pingstpastor som när jag skulle hålla föredrag frågade om han fick be för mig inför kvällen, och att jag tyckte om det. I mitt Svenskkyrkliga sammanhang är det sällsynt att en präst spontant säger: Jag ska be för dig! Det är synd, tror jag. Själv tänker jag i alla fall bli mer generös med att berätta för människor att jag ber för dem. Jag blir ju glad av att höra att människor ber för mig, och då borde ju det omvända vara sant, eller?

Till Torp åker jag onsdag för Samtal i Soffan, 13:45-14:45, i Matsalen. Pratade precis med kvinnan jag ska samtala med, hon hade några frågor för mig att fundera kring, bland annat: Om du kunde vara med i en biblisk berättelse, vilken skulle det vara?

Läs mer:
Torpkonferensen (hemsida)

4 comments

  1. Nu förstår jag dig inte riktigt. Nu igen. 🙂
    Om du ber för någon och berättar att du gjort det, eller tänker göra det, kan väl ingen ha något emot det? ”Du får inte lov att tänka på mig.” ?? Är det någon som sagt så? Har jag missförstått dig?
    Att leva med i en annan människas liv (empati) är väl bra. Oavsett om man riktar sina tankar till någon gud, eller inåt sig själv, eller någon annanstans.
    Om jag tänker goda tankar om en medmänniska, får det mig att må bra. Vet den andre om att jag tänker på honom/henne, så mår förmodligen den andre också bra. Tror jag. Såvida det inte är kravfyllda tankar, kanske.
    Jag säger ofta: ”Jag tänker på dig.”
    ”Det värmer”, säger de som jag sagt så till. Jag tror inte att det är klyschor.
    Det omvända gäller lika, så klart. Känns bra om någon engagerar sig i mitt liv. Den del av mitt liv, som jag valt att dela med mig av, till den andre.

    Hur kan du jämställa detta med kollektiv bön i en kyrka, där barn håller obligatorisk skolavslutning? Det ser däremot jag som ett övergrepp. Prästen säger ”Nu ber vi tillsammans …” (till just hans/hennes Gud då förstås).
    Det är att bestämma vad andra människor skall tänka och göra. Ett onödigt ingrepp i barnens liv. Att tvingas be till prästens Gud. Eller att ta emot prästens välsignelse. Från en Gud som är ”okänd” för barnen, oavsett om det bara är några eller många.

    1. Håller med dig i mycket, men har väldigt svårt att förstå att bön skulle kunna uppfattas som övergrepp över huvudtaget. Jag har funderat kring det, för att jag vet att en del uppfattar det så, men för mig är bön ett uttryck av omtanke – och som troende då en omtanke som speglar både mellanmänsklighet och en förhoppning om Guds omtanke och närvaro i det. I sak är det för mig inte så stor skillnad på en bön i en kyrka och en bön i vardagen – barnen tvingas väl inte att be till prästens Gud om prästen ber en bön? Men, bara av nyfikenhet, hur skulle du, om jag mailade dig och sa: Jag ska be för dig!, reagera?

  2. Carolina
    Jag skulle tänka att det var rart av dig. Att be för en hedning som jag. 🙂 Sen beror det kanske lite på vad du vill med din bön. Omvända mig? Eller önska att jag skulle komma med bättre argument?
    Allvarligt talat. Jag vet inte om vi egentligen menar samma sak. Jag säger att jag tänker på dig, och du säger att du ber för mig. Du tar ”omvägen” om Gud. Jag går rakt på, med min omtanke.
    Vi kan önska en annan människa allt gott, en bra dag osv. Eller något mera djupt och eftertänksamt till någon, som man vet har det svårt.
    Strunt i det. Jag vill inte rubba någons tro, genom den här sortens argument. Så jag brukar tacka och ta emot, hur än omtanken uttrycks. Vem som än står bakom. För mig är inte den enskildes tro något problem.
    Det är när man klampar in på andras tanke-domäner mera systematiskt, som jag reagerar. När man som troende (religiös) vill dominera i mera allmänna sammanhang.
    Jag tycker att det är jätteintressant att prata med djupt troende (som t.ex. du och en god vän till mig), men om ni kräver att få tolka omvärlden åt mig, så blir jag sur.
    ”Missionärer” har jag svårt för. Öppna debattörer är kul.
    Så – Tack för omtanken!

    1. Tack. Jag var bara nyfiken. Jag är inte den missionerande typen, inte egentligen, tror jag?, och tänker mig att det där med omvändelse klarar nog bara Gud av. (När jag ber för människor är det mer okonkret, typ, Gud, var med henne/honom, ge henne/honom kraft, hjälp henne, etcetera) – fast tänker mig att spektrat av troende, liksom icke-troende, är ganska brett – det finns alla sorter. Och ibland finns alla sorter inom en själv. Sedan är det ju alltid intressant med människor som inte tycker som en själv.

Kommentera

