I svampskogen

När min mamma kom inför en okänd svamp brukade hon bryta loss en liten bit av den och smaka. Minns att hon tuggade långsamt, ibland spottade hon ut, ibland svalde hon. Hon ägde en enormt mycket större tillit till sin egen smak än vad jag gör. Jag plockar bara kantareller.

Blev påmind om min mammas känsla för svamp idag när jag besökte Gun på Ishult. Gun berättade över rågkakesmörgås med ost om hur min mamma böjde sig ned och plockade, smakade på en svamp, och så sa Gun, lite så där oroligt: Men det gör väl inte du? Nä, jag gör inte det. Är osäker på om jag ärvt min mammas sinne för svamp. Jag plockar bara kantareller. Det finns gott om dem.

”Mitt sommarbarn.” Så presenterar Gun mig för andra. ”Mamma Gun,” kan jag säga i retur.

Jag var under många somrar sommarbarn hos Gun. Istället för kollo så skeppades jag och min bror ut till detta lite avlägsna Ishult med dess kossor, gris och höns. Vi skördade hö och såg kalvar födas. Vi plockade ägg och saftade klarbär.

Fortfarande när jag ankommer Medevi så ringer jag Gun. Jag vill plocka ägg! Det finns lycka i det. Hon är född 1924 och blev änka alldeles i förtid men hon lever kvar på sin gård, på Ishult, själv, och är där så självförsörjande som man bara kan drömma om. I helgen plockade hon 10 liter lingon. 10 liter? Hon är 86 år. I skafferiet finns klarbärssaft, inlagd gurka – två varianter en söt, en mera salt – och så hembakat bröd, rågkaka, sockerkaka och flera sorters kakor.

Jag avbröt henne i knypplandet när jag kom idag. Se där, knyppla, det kanske är något man borde lära sig?

3 comments

  1. Knypplat är vackert. Har du en privat lärare som blir glad över att lära just dig ska du verkligen lära dig. Den dagen det är för sent är det för sent.

    Och det är väldigt tillfredsställande att skapa något med händerna.

  2. Metoden ”smaka på för att avgöra om de är giftiga” funkar bara på kremlor. Alla milda kremlor är ätliga. De som smakar starkt kan vara giftiga eller inte, så dem låter man bli. Om man inte känner igen kremlor är metoden inte tillrådlig.

Kommentera

