Vad har dom för människosyn där på SvK:s åsiktssmedja?

Man kan ha synpunkter på Vilks konstnärskap. Man kan förespråka en nedläggning av Säpo. Men om man nu driver en åsiktssmedja i kyrklig regi, som dessutom de senaste veckorna förfasat sig över det växande näthatet, och är präst, är det då inte direkt olämpligt att retwittra apropå förra veckans misstänkta mordförsök: Vilks och Säpogubbarna är nu Sveriges lyckligaste. Säpo eftersom de behöver pengar. Vilks för att han behöver mer PR.

”Några misstänks ha planerat att mörda en konstnär. Det måste krävas en gränslös cynism för att då ge sig på konstnären,” skriver Expressens Karin Olsson.

Inte bara en gränslös cynism. Även ett människoförakt. Tyvärr blir jag inte förvånad. Känns som Stockholms stift i ett nötskal. Vi är supertoleranta, så länge alla har samma åsikt som oss. Ja, näthatarna finns sannerligen också bland de kristna. Denna utveckling skrämmer mig.

Läs mer:
Cynisk Vilksdebatt (Expressen)

Näthatarna finns också bland kristna (Seglora smedja)

10 comments

  1. Bra skrivet. Men jag tror tyvärr att det är för subtilt skrivet för att rätt personer ska fatta det. Jag har börjat betrakta det så: de vet helt enkelt inte bättre. Förståelsen går till en viss punkt och inte längre.

      1. Jag tänkte inte närmast på henne utan på folk runtom. De som tror på Seglora smedja och ser till att de får medel. Jag tror inte de fattar vad opinion och kultur är för någonting.

      2. Jag brukar inte knapra smärtstillande men när jag hade mitt ryggskott och så satans ont sa naprapaten att jag skulle käka piller. När man har ont spänner man sig och riskerar att få ont på andra ställen med. Kommer det tillbaka så köp Voltapac – ett plåsterliknande förband som man sätter där det gör ont och som blir som ett värmeplåster. Gjorde susen för mig.

        Ja du, folk runtom. Jag tog bort Seglora smedja från min feed. Blir bara ledsen av att läsa den.

  2. Jag tycker att Vilks själv skulle betala polisbevakningarna av sig med PR-pengar. Hans vedervärdiga provokationer är väl ingen konst! De är endast kränkningar! Han har i åratal levt, inte på något konstnärskap i ordets egentliga mening, utan enbart på provokationer. Vad ska han på bokmässan att göra?

    1. Ja, om Vilks kan man ha synpunkter.

      Men mitt inlägg handlade mer om kyrkans trovärdighet – här har vi en präst som raljerar över en dödshotad människa i ett stift som gärna slår sig på bröstet och pläderar för alla människors lika värde utan att se att dom har en väldigt tydlig gräns för vilka människor som har värde. Man tror sig vara toleransen uppenbarad, men är helt blind för sin egen intolerans. Det är problematiskt, tycker jag då.

  3. Jag är djupt bedrövad över megafonprästerna bakom bl a Seglora smedja och Kristen opinion. De verkar tycka att tillspetsade utspel är det kyrkan behöver – inte samtal i ömsesidig respekt.
    Jag har dessutom en stark känsla av att de i många fall drivs av sin egen agenda där de låter kyrkan bli en plattform.
    Jag har valt att strunta i dem. Kyrkans framtid ligger i församlingarna – och där ser jag massor av hopp!

      1. Jag tror att vi helt enkelt får se till att tiga ihjäl megafonprästerna och istället lyfta fram församlingarna. Vi ska visa megafonprästerna att vi inte tänker låta dem sätta agendan. Vi ska inte haka på megafonprästerna i deras klagokör.

Kommentera

