Spräng kyrkorna i luften, eller inte?

Spräng kyrkorna i luften skriver domprost emeritus HB Hammar (KG:s bror) på SvD Brännpunkt idag. Många har reagerat. Olika. Läste själv texten mest som ganska tillspetsad, som ytterligare ett inlägg på temat: Kristen identitet. Ja, visst låt oss spränga kyrkorna,  låt dem förfalla, låt oss sälja ut dem till hugade spekulanter som konverterar dem till pizzerior, caféer eller varför inte: discon. Bra akustik och tar vi bara bort bänkarna så, mycket utrymme för dans. Kyrkan får in pengar, och dessutom slipper Hon dras med alla kostnader för uppehåll, uppvärmning och underhåll.

Men tänk om vi istället frågade oss: Varför hamnade vi här? Ja, kanske är det så som Hammar skriver att kyrkan numera arbetar efter en omsorgslinje snarare än en gudstjänstlinje, och då behövs inte kyrkobyggnaden. Som man bäddar får man ligga, liksom. Gillar Hammars slutkläm: ”Men allra mest mod kan de människor visa som redan sluter upp kring det som kyrkorna är byggda för. En kyrka, där man är villig att samlas för att fira Gudstjänst behöver inte riskera att bli ruin.”

Vet inte om jag är modig, men föreläste i Lidköping i veckan och kom in på vad Gudstjänstfirande har betytt och betyder för mig och efteråt när jag pratade med den präst som bjudit in mig sa han, rent spontant så där, vad fint det var att höra dig tala om hur viktig Gudstjänsten är.

Visst är omsorg viktigt, men upplever att problemet, om det nu är ett problem, är att kyrkan så gärna vill stå för den omsorgen, man vill göra något för sina medlemmar, och där missar man att leva i kallelsen att göra något med och av sina medlemmar. ”Vi kallas kristna för att vi är kallade att bli Kristuslika”, skriver min favvoemeritusbiskop. Vackert, tycker jag. Och vilken längtan de orden föder i mig. Men hallå, kan någon visa mig: Hur blir man Kristuslik? Hur blir man Kyrka (med STORT K!)? Hur gör man? Hjälp mig! Jag vill!

Jag har tröttat ut många präster med min längtan. De är förvisso är trevliga, det är inget fel på dem, de visar omsorg, men de ser sig mer som samtalspartners än bönepartners. De coachar hellre än välsignar. Men om kyrkan nu är Kristi kropp på jorden – jag vill tro att det är så, rent konkret då – tänker jag mig att dess roll aldrig främst kan vara omsorgen om de som inte råkar arbeta i kyrkan, utan just detta andra. Hur blir man Kristuslik?

För mig handlar mötet med Kristus (=Kyrkan) inte främst om en vilja att Han ska ta hand om mig, utan om att Han vill omvandla mig. Göra något nytt av mig. Omsorgen blir en  konsekvens av detta, självklart är det så. Men den kan inte komma först. Kristus måste komma först. Och hur otidsenlig jag än må låta så tror jag att det är just i mässan, i Gudstjänsten, som det sker.

Läs mer:
Dags att riva svenska kyrkor (Svd)
Ge en till mig (Fjärde Väggen) , och instämmer Sofia: Jag vill också ha en!
Kyrkor ska inte sprängas (Kyrkoordnaren – Per Westberg)
Spränga kyrkor (Kristen opinion)
Spräng kyrkorna i luften (Humanistbloggen)
Inte en dag för tidigt (Håkans blogg)
Kyrkoherde vill spränga kyrkor (Dagen)

Så en till, inte om detta, men väl om Gudstjänstens förmåga att slå an i oss, oavsett allt:
Nu strålar barnaögon (Lilatankar)

3 comments

  1. Eller så är det så enkelt som att människor inte längre bor där kyrkorna ligger. Den stora folkomflyttningen från landsbygd till stad har resulterat i en mängd kyrkor utan befolkningsunderlag. I många fall bor det bara några hundra personer i upptagningsområdet för kyrkor med plats för dubbelt så många personer.
    Kyrkan måste leva med tiden. Vi kan inte klamra oss kvar vid byggnader av någon slags sentimentalitet. Kyrkan måste finnas och verka där människor är.
    Därför skulle vi utan problem kunna avveckla 700-800 kyrkor.

Kommentera

