Kan man lära sig att be?

När jag började närma mig det kristna livet fann jag bönen svår. Jag förstod inte var jag skulle börja och när jag satte mig med en bönbok för att läsa böner blev det inte bra. Orden studsade på ytan, de blev aldrig kött. Jag kände mig som en dålig bedjarinna. Till slut tröttnade jag på alla ord och körde en omvänd taktik. Brukade gå och sätta mig i kyrkan, blunda, och slå på den inre monologen: ”Gud, om bönen nu är så viktig, så hjälp mig då, hjälp mig att be, för jag förstår inte hur man gör.”

Jag kan förvisso fortfarande känna att det går lite upp och ned med bönen. Ofta studsar orden på ytan, blir slentrian, men ibland gräver de sig djupare. Man når någon sorts insikt. Oavsett tänker jag mig att det är viktigt att ha någon sorts ordning för bönen. Det blir lättare då att finna den där ron, eller stillheten, då orden faktiskt börjar tala till en. Men vad lätt det är att bli distraherad, att tappa fokus. Man skulle be men så hamnar tankarna någon helt annanstans. Ofta tycks Gud frånvarande, även om även jag inser att det nog inte handlar så mycket om Guds frånvaro som min egen. Gud är alltid, frågan är: Var befinner jag mig? Måste det vara så?

Kan inte låta bli att le när jag läser Dagens intervju med Martin Lönnebo på tal om vikten av att hålla ut när vi upplever Gud som frånvarande. Hur länge ska man hålla ut?

”Ja … efter 30-50 år blir det bättre”.

Ok. Då väntar jag.

Ser fram mot morgondagen på Bjärka-Säby och tankar kring ”Lär oss att be.” Känns som ett angeläget ämne.

Läs mer:
Lönnebo vill sänka trösklarna till Gud (Dagen)

2 comments

  1. Ber gör vi alla – även de som säger att de inte kan be. Jag tänker på det Martin Lönnebo skriver om ”bönesuckar”. Det är också böner.
    Bön är inte alltid formulerad, inte alltid stringent och ”rättlärig”. Men den är ett hjärtats samtal med Gud – en dela av relation.

Kommentera

