Jag ber för dig

Telefonen ringer. Det är en kvinna från Örebro som vill stämma av några saker inför lördagen. Jag ska prata vid en kvinnofrukost i Filadelfiakyrkan. Så frågar hon innan vi säger hej då: ‘Är det något speciellt du vill att jag ska be för inför lördagen?’

Jag blev lite ställd. Funderade en stund. Svarade: ‘Be för mig, och om Guds närvaro,’ varpå hon svarade: ‘Det gör jag redan.’

Orden värmde. Och de fick mig att tänka på hur dålig jag är på att berätta för andra att: Jag ber för dig. Man gör liksom inte så i Svenska kyrkan. Jag möter inte präster som säger till mig: ‘Jag ber för dig. Är det något speciellt du vill att jag ska be för?’ Ser en brist i det. Kan längta efter den där frikyrkliga frimodigheten. Tror att den är viktig. Bön får inte blir någonting underförstått. Den vill konkret. Den vill uttalas: ‘Jag ber för dig’.

Jag ber för dig. Vad vackra de orden är. Vad glad jag blev av att de uttalades. Ska själv försöka uttala dem oftare.

5 comments

  1. Jag undrar vad som skulle hända om vi präster i SvK vågade vara lite mer frimodiga och ”öppet” bedjande för andra och varandra…Det kanske skulle kunna bli riktigt spännande? 🙂

  2. Jodå, men det har jag hört från Svenska kyrkans präster. A.W. lovade mig att han bad för mig- när han hade sparkat (löst) ut mig från rektorstjänsten på folkhögskolan inom Vxjö stift, där han var biskop och med i skolans styrelsesAU, tidigare min ordförande!
    Sådant vill man därefter slippa höra! Det kändes som ett hån då!

    1. Kan se det. Att orden Jag ska be för dig kan bli klibbiga, falska och avfärdande. Jag orkar inte ha med dig att göra men jag ber för dig, som en dålig ursäkt. Då blir bönen ett hån. Ett sätt att skapa distans. Men det omvända var det jag upplevde. En helt främmande människa som berättade att hon bad för mig, för Guds närvaro inför en kvinnofrukost. Det kändes äkta, fint.

Kommentera

