Strid & Frid i Advent

När jag gick i grundskolan för en evighet sedan firade vi alltid advent i kyrkan. Vi traskade från Kevingeskolan ned till Danderyds kyrka. Det var vackert, med ljusen, Hosianna, dotter Zion, sångerna sitter kvar. Självklart vill jag mina barn detta. Idag skriver DN om en ny strid inför fredens högtid. En skola har blivit avrådd från att fira advent i kyrkan. Finner ledaren intressant.

Känner mig precis som DN:s skribent. Kluven, men tänker nog ändå att det hör till en svunnen tid, detta med att skolklasser firar högtider i kyrkan. Vet inte vad man som kyrka förlorar på det, men riskerar man inte att förlora ännu mer om man erbjuder en kyrka utan bön, välsignelse, eller ord om Gud? Tömmer man de kristna helgerna på religion blir de ju till slut meningslösa. Tömmer man kyrkan på bön, välsignelse, Gud, vad finns då kvar? Ett vackert rum? Ett skal? Gud verkar förvisso överallt, men ändå? Är man kristen och tycker det är viktigt så låt oss ta våra barn till kyrkan på söndag.

Själv åker vi till landet och tänker fira in advent i Godegårds kyrka. Där ska sysslingen min spela flöjt. Ser fram mot det. Och hoppas på ett lätt, lite luftigt snötäcke. Glad Advent!

Uppdatering: Elisabeth Sandlund skriver klokt om detta i dagens Dagen. Lägger till länk nedan.

Läs mer:
Adventsfirande men inte till varje pris (Dagen)

Advent: Ny strid inför fredens högtid (DN)

2 comments

  1. I Gränna kyrka har kyrkorådet beslutat att inte längre acceptera att musiksällskapet som haft sommarkonserter i kyrkan under många år längre får göra det, pga av att man inte vill ha en präst som hälsar välkommen och man vill inte ha ett avslutande gudsord och välsigelse. Jag tycker nog det är begränsad syn på hur Gud verkar och hur människor tar emot. Hela kyrkan är ju en förkunnelse i sig, och Gränna kyrka har gott om bilder och ikoner som talar, 2 krucifix, varav ett mycket uttrycksfullt av Eva Spångberg, gamla skriftord inskrivna på predikstol etc. Den som kommer in i kyrkan kan inte låta bli än se och känna in. Om församlingen vill välsigna kan man ex i gudstjänsten före be för artister och besökare, för skolbarn och personal. Så länge skolan och musiker önskar komma skall vi nog säga Varmt välkomna! Sen kan lämpligen präster och kyrkoråd/kyrkvärdar stå vid dörren och hälsa!
    Likaväl som vi lärt oss acceptera att människor lika gärna söker sig in i kyrkor när det inte pågår gemensamma gudstjänster och när det inte förekommer varken bibelläsning/förskunnelse edller välsignelse. Vad som sker när människor tänder ljus, sitter en stund kan vi inte och behöver vi inte veta! Lasse Yngvesson

  2. Lasse,

    Jag är, som sagt, kluven, och kan hålla med dig i allt du säger. Framför allt kan jag tycka att det är sorgligt med hela diskussionen. Men, jag kan även se en poäng med de präster som vägrar att medverka i avslutningar om de inte får be och välsigna. Som liksom slår tillbaka.

    Detta sagt, Gud verkar oavsett och kyrkorummets helighet finns ju där, den kan ingen ta bort. Där uttryckte jag mig klumpigt! DN artikeln var intressant läsning, tycker jag, och intressant att frågan lyfts fram på detta vis i dagspressen. Att det är viktigt.

Kommentera

