Theology Jam Session

Igår träffades vi i Theology Jam Session – en grupp kvinnor som träffas några gånger per termin och pratar teologi. Ibland har vi specifika ämnen som vi talar om, vi läser något som vi diskuterar, ibland är det mer fritt. Igår kom vi in på undersökningen om vad kyrkans medlemmar efterfrågar och att just Gudstjänster kommer väldigt långt ned på listan. Hur förhåller man sig till det?

Alla de andra i gruppen är präster och finner det intressant att vara med i detta sammanhang. Vi tycker inte alltid lika, men samtalet föder alltid nya tankar. Jag vet inte vilka det var som tillfrågades i undersökningen men själv tänker jag att min relation till kyrkan är beroende av fira Gudstjänst. Det är ju liksom det kyrkan kan erbjuda som gör den unik.

Jag tycker om att fira mässa. Det gör mig lugn. Jag tycker om att vistas i kyrkorummet. När jag ser hur den katolska församlingen i Stockholm inbjuder till mässa varje dag, morgon och kväll, kan jag känna en viss avund. Jag skulle tycka om en sådan församling.

Nu tror jag inte att Gud tycker mer om oss för att vi går i kyrkan, att Gud räknar våra Gudstjänstbesök, snarast det omvända. Jag tycker om att ägna tid varje dag i kyrkan som ett sätt att påminna mig själv om Guds närvaro i mitt liv, i världen, i mina medmänniskor. Det är lätt att distraheras i vardagen. Att glömma bort alltings helighet. Det gör mig gott att sitta ned stilla en stund i ett heligt rum och hoppas att någonting ska smitta av sig, som en liten time-out från vardagen. Ungefär som att andra mediterar en stund varje dag för att samla ihop sig.

Sedan talade vi om skillnaderna mellan själavård och terapi, och om bikt. Lite tunga ämnen, kanske, men intressant blev det och en sådan där bra kväll när samtalet ynglar av sig och nya tankar uppstår i dess kölvatten.

Kommentera

