Statistiska luringar och om att lura sig själv

Med statistik kan man luras hur som helst. Funderar på var journalisten befann sig när denna lilla notis skrevs. Rubriken i Kyrkans tidning: Svenska kyrkan går mot strömmen – ökar förtroendet. Notisen handlar om den årliga attitydundersökning som visar att 34 procent av de tillfrågade har en positiv syn på kyrkan. Ja, det är förvisso 2 procentenheter mer än förra året.

Men, klickar man vidare till undersökningen kan man konstatera att trenden ser rätt dyster ut trots de ystra orden i KT. Så sent som 2006 uppgav 46 procent att de hade förtroende för Svenska kyrkan, sedan dess har det dalat och legat och skvalpat mellan 30 till 35 procent. Varför detta tapp? Det finns en story här som väntar på att berättas.

Med sina 34 procent landar Svenska kyrkan på 21:a plats i den övergripande rankningen, efter Wikipedia, Google och Kungahuset (trots alla skandaler där). 62 procent hyser förtroende för Ikea, 46 procent för Moderaterna. 34 procent för kyrkan. Hur blev det så? Här finns ytterligare artikelstoff. Hur kommer det sig att svenskar hyser större förtroende för Wikipedia än för Svenska kyrkan? Kom igen nu kära journalist på Kyrkans tidning, gräv i det. Det är viktigt.

Det går, som sagt, att fundera på de 20 organisationer som ligger före Svenska kyrkan. Och det bör vi göra.

En vinkling: Hur får man förtroende för? Tänker mig att det handlar om att veta vad man får. Om, tja, ”identitet”, för att ta ett ord på modet. Ett starkt varumärke är alltid tydligt. Verkligheten motsvarar förväntningarna. Ikea, Volvo, Riksbanken, ja, man vet vad man får. De agerar i enlighet med sin vision, sitt uppdrag. Sådant invaggar förtroende.

Läs mer:
Svenska Kyrkan går mot strömmen (KT)
Förtroendebarometern (Mediaakademin)
Svenska kyrkan på 21:a plats i förtroendebarometern (Valblogg för POSK)

2 comments

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s