Lärjunge, Ja!

Man ska väl inte säga att man blir glad av en text som denna, men ändå. Hon talar till mig, Anna Sophia Bonde. Kände mig sedd i hennes ord i en frågeställning som skaver i mig, och som jag ibland försökt lyfta i mina kyrkliga sammanhang men som avfärdats med ord som ‘men så är det inte.’ Men så här är det, för mig: Jag längtar efter en församling som vill vara kyrka med mig (och inte, som den kyrka jag möter) för mig.

”Paradoxalt nog verkar vår goda ekonomi ha möjliggjort en osund ordning. Några få betalda – präster, kantorer och vaktmästare – har producerat gudstjänsten och församlingen har fungerat som konsumenter. Lekmän har egentligen inte behövts. Det har blivit ganska syrefattigt. Därför borde vi kanske mitt i oron för framtiden kunna unna oss att hoppas att den försämrade ekonomin kommer att föra något gott med sig.”

Annas text väcker min längtan. Men ska jag ta konsekvenserna av den så bör jag ju utgå ur Svenska kyrkan, bidra till en försämrad ekonomi, och förtrösta mig på att jag på så vis tydligare banar väg för en levande Kristus än vad jag gör genom att betala min medlemsavgift. Är det så, att den där kyrkan som jag längtar efter, den som vill frälsa snarare än underhålla, bara kan uppstå när pengarna är väck?

”Eller vi har i alla fall inte bekymrat oss tillräckligt mycket för hur Adam och Eva, betalande medlemmar, också ska kunna bli levande byggstenar, hur de gåvor som den Helige Ande torde nedlagt i dem ska kunna bli till välsignelse i gemenskapen – för att inte tala om hur Adam och Eva själva ska få syn på dessa gåvor, tacka för dem och börja använda dem.”

Läs mer:
Medlem hellre än lärjunge (Kyrkans tidning)

4 comments

  1. Man kan alltid skylla på något/någon.Visst kan strukturer vara hinder.Men ändå, friheten är stor att handla-oavsett om pengar finns eller ej. Medlemmarna/lärjungarna -dvs VI- skall uppmuntra varandra att säga just VI-och tänka VI.
    Nu hör man ibland till och med förtroendevalda i kyrkan säga ”Ni i kyrkan” ingen lem är obetydlig i Kristi kropp.

    1. Hon skyller väl inte på någon, egentligen? Läste det mer som självkritik (där hon tydligt talar om sig själv som del av det som kritiseras). Och, jag tror den självkritiken hon lanserar är något som vi alla bör ta till oss.

  2. Nu kommer jag också att säga att det inte är så! För det är inte så alltid.
    Det finns många församlingar där man verkligen utnyttjar församlingsmedlemmarna, och då säger jag utnyttjar, för en del får fett betalt och andra jobbar alltid gratis. Hur många kvinnor har inte sytt, bakat och lagat mat och på andra sätt tjänat i församlingen, och hur många människor har inte deltagit i gudstjänsterna och gjort dessa levande med sin medverkan?
    Vad har kyrkoherdarna betalt idag?
    Det scenario du ser framför dig finns redan på många håll.
    Ibland upplever jag att du har en sorts omvänd ordning i ditt tänkande, ett krav på eget utrymme som jag inte känner igen från andra sammanhang i kyrkan. Missuppfattar jag dig?

    1. När jag läste texten i KT, och läs hela texten, inte bara mina citat, så kände jag bara spontant att det vore fantastiskt att få mötas av en sådan attityd: Vi vill vara lärjunge med dig!

      Den inställningen finns, det vet jag med, men den skulle kunna få större plats. Sedan vet jag inte om den inställningen faktiskt uttrycks i det du beskriver – att man hjälper till – det gör jag gärna – det handlar om något annat. Om ett förhållningssätt? Och kanske är det just det du sätter fingret på i din kommentar, om jag förstår dig rätt, att det finns som ett gap mellan de som arbetar i kyrkan och får betalt och de andra.

      Omvänd ordning? Kanske. Vet inte. Spinn gärna vidare på det.

Kommentera

