Vem är Gud?

Har skaffat en Iphone. Det var sonen som tipsade om Siri – en röststyrd frågelåda. Man kan fråga vad som helst, så länge man gör det på engelska. Hon förstår inte vad man säger om man försöker med svenska. Vi roade oss med henne en stund.

Temperaturen i New York? Var ligger Stockholm? Vem är Obama? Sen kom vi in på större frågor: Who is God? (Vem är Gud?) varpå Siri raskt levererade sitt svar. ”I am not equipped to answer that question.” (Ungefär översättning: Jag är inte rustad att svara på den frågan.)

Vi skrattade åt svaret men ju mer jag tänker på det, desto mer tycker jag om det. Tyder på en ödmjukhet och självinsikt som man som troende ibland tappar bort. För visst har hon rätt Siri, den som tror sig veta vem Gud är är ute på rätt hal is.

Jag är heller inte rustad, har ingen susning, men jag vill tro på en Gud som snart föds in i världen och känner mig rätt nöjd en kväll som denna med tanken att mörkret snart ger vika. Vi går mot ljusare tider.

En välsignad jul!

Kommentera

