Vad är en frälsare?

Inom sportjournalistiken används de religiösa orden rätt flitigt. Mirakelräddning. Frälsaren som ska rädda laget. Zlatan har näst intill helgonstatus. Nu hänger de politiska reportrarna på. ”Så ska han frälsa V”, skriver AB på sin framsida och Expressen är inte sämre. Där skriver K-G Bergström i termer som väckelsemöte när V valde Sjöstedt till partiets, och världens, ja, just det: frälsare.

Frälsare, vad är det?

NE, i den korta versionen skriver, ”Frälsare, i vidsträckt bemärkelse varje gestalt, mytologisk eller mänsklig, som anses befria människorna från det onda (t.ex. från synd och död) och skapa ideala förhållanden.”

Ordet kommer från grekiskan och betyder frälsning, räddning, befrielse. Att vara frälst är att vara frisk, hel, oskadd. Det svenska ordet frälsning är förresten ett gammalt ord för just ”befrielse”. Ordet kan härledas från frihalsning, vilket betydde att en träl befriades från sitt halsjärn och förklarades fri. Tankarna går till Luthers Om en Kristen människas frihet. Det avgrundsdjupa steget från det världsliga fängelset in i Guds frihet.

Jag är medelålders och tycker om ordet frälst. Fräls oss ifrån ondo är vackrare för mig än rädda oss från det onda. Rädda mig kan vem som helst göra. Frälsa mig försvinnande få (kanske endast Jesus?). Kan tycka synd om Sjöstedt med dessa höga förväntningar, låt honom få vara en räddare men bespara honom frälsarollen. Men i allt detta: Lycka till.

Stör mig dock på hans uttalande om att det är ett straff att tvingas bo på Östermalm, i Stockholm.

Två orsaker.

Ett: Det tillhör de fruktansvärt få, de priviligerade, att ha en hustru som per automatik får en diplomatvåning på Östermalm. Och det är bara de uberprivilgerade, de som saknar förankring, som uttrycker sig som Sjöstedt. Jag vet mängder av människor som skulle gråta av glädje över en lägenhet överhuvudtaget. Jag tänker inte ta strid mot att vissa människor är priviligerade, det är som det är, jag är en av dem, på många vis, men jag tror att man ska ta strid mot människor som inte fattar, som inte förmår känna tacksamhet inför hur priviligerade de faktiskt är.

Två: Kul att partiledaren för V bor på Östermalm. Det är väl där han behövs.

Tror på det där med att gå bortom invanda miljöer. Vad mycket nytta han skulle kunna göra runt finborden på Östermalm, om han ville slå sig in där. Men han förkastar sina grannar. Det är inte bra. Får mig att tänka på kyrkbänken i Mörby Centrum. En bänk, i ett köpcentrum, med präst ibland bemannad, bra så, tror jag, med en kyrka som har en vilja att försöka sprida sitt budskap bortom de invanda miljöerna.

Läs mer:
Det lät som V valde Sjöstedt till frälsare ( Expressen)

Kommentera

