Varför?

”Svenska kyrkan skulle förmodligen må bättre av att ägna energin åt mer konstruktiva frågor än att tysta oliktänkande och hota med domkapitlet. Exempelvis kan den ju fundera över om kyrkan ska vara kristen eller mångreligiös och över hur man behandlar sina anställda? Eller ännu viktigare – vad som händer när alla som nu är tysta inte längre förmår vara det?”

Bra skrivet och tack för den Helena Edlund. Läs hela hennes Konsten att tysta en präst.

På annan plats i tidningen, som en tanke, kan man läsa om en komminister i Helsingborg som går till media för att protestera mot att en församling bjudit in Dag Sandahl, som inte delar den Svenska kyrkans syn i ämbetsfrågan, att tala om sin bok ”Jesus – motspänstig medmänniska” som en grupp församlingsmedlemmar har läst.

”Jag undrar hur många församlingsmedlemmar det är som vet om detta och är villiga att stödja att denne mans åsikter lyfts fram,” säger den uppretade komministern till tidningen.

Jag är stolt över att tillhöra en kyrka som viger kvinnor till prästtjänst. Jag läser Sandahls blogg och får ofta ut mycket av den. Komministern i Helsingborg gör mig dock mindre stolt. Hur blev kyrkan en åsiktsgemenskap och vem bestämmer vilka åsikter som får plats?

Läs mer:
Präst kritisk mot att Dag Sandahl bjuds in (Kyrkans tidning)

Varför? (Dag Sandahls blogg)

14 comments

  1. Två små funderingar…

    Att tysta en präst? Gissar att det handlar om prästen Annika Borg?
    I det sammanhanget kan man fundera över varför hon och hennes vapendragare anser sig förföljda/trakasserade när deras åsikter bemöts tydligt och med skärpa. För själva har de inte uttryckt sig särskilt lyhört eller respektfullt när de har demoniserat och brännmärkt de som inte delar deras syn. Är det så att de anser att de inte anser sig behöva följa de regler som de kräver att andra ska följa?

    Och det där med att vilja tysta någon kan göras på olika sätt. T ex genom att skicka mail med hot om ”åtgärder” om man vågar uttrycka en åsikt offebtligt i frågan.

    1. Om du läser hela Edlunds artikel – och den blir lite problematisk på sina ställen – håller med om det – så tror jag – som hon – ändå att det handlar om något mer än Borg och Sandahl – hela det där spektaklet kring Visbyinbjudan, till exempel, och det finns fler exempel. Åsikterna blir det viktiga, inte tron på Kristus, och tron på Kristus, tänker jag mig, är inkluderande, den rymmer många åsikter, och det får vi inte glömma.

      1. Ja, jag läste artikeln – igår och igen idag.
        Frågan är i vilken utsträckning vår tolerans ska omfatta de som vill begränsa toleransen i vår kyrka?
        Tron på Kristus rymmer många åsikter, men det är just det som de som nu klagar inte riktigt vill vara med på. Jo, de vill ju få utrymme för sina åsikter. men när de får det avgörande inflytandet så ser vi begränsningar av andra.

      2. Ett försök till svar: Tron på Kristus rymmer kärlek (inte åsikter), och uppmaningen att älska vår nästa, och även våra fiender. Det tror jag måste vara fokus. Kärleken förenar, tron på den resulterar i olika åsikter eller tolkningar som skiljer sig åt. Jag tror att man inom kyrkan behöver komma bort från det där med att klassa människor som toleranta eller intoleranta – för givetvis utgår man från att man själv är den toleranta. Som den där prästkvinnan som ringer media och skapar en scen för att Dag Sandahl ska komma – tysta ned honom!- ja, hur tolerant är det, egentligen?

        Eller Seglora Smedja som rätt ofta ‘mobbar ut’ medkristna (senast Marcus Birro) under toleransens fana. (Birro är ju för övrigt katolik, så där blev det ju väldigt märkligt, han berättar ju bara att han följer sin kyrkas bekännelse). För min egen del tänker jag mig att jag är döpt in i en världsvid kyrka som är större än den Svenska kyrkan. Jag har fått mycket inspiration i min tro genom möten med katolskt och kanske framför allt ortodoxt kristna kopter i Egypten. Trots att de kommer från en kyrka med en väldigt traditionell syn (jag vill inte kalla den intolerant) på äktenskap och kvinnor, trots att vi delar så lite av åsikter och levnadsvillkor så har jag funnit en direkt samhörighet i vår Kristuslängtan, och den hade aldrig uppstått om jag hade närmat mig dem med aggen ut, sett dem som människor som vill begränsa toleransen, om vi ville förändra varandra. Ser du hur jag menar här? Eller så blev det bara snurrigt?

      3. Klart att jag ser hur du menar.
        Men intressant nog så är de här resonemangen oftast FÖR Dag Sandahl, Annika Borg m fl. Och MOT Seglora Smedja, A-K Hammar m fl.
        Man undrar just…
        Ser ingen hur Sandahl, Borg m fl ägnar sig åt att förlöjliga och uttala sig nedsättande om andra? Nej, för då är det viktiga åsikter som måste få höras. Och då får man aldrig invända.

        Förresten så tror jag att kärleken måste få konsekvenser. Den får inte bli mjäkig och konfliktundvikande.

      4. Men det är väl för att Hammar och Seglora faktiskt sitter på makten? De är de som bestämmer och därför har de ett ansvar att sätta tonen, att inte uttrycka sig nedsättande om andra. Och min poäng var mer att även om Sandahl, och Borg, och Hammar, och Seglora Smedja (och jag själv) uttrycker oss nedsättande och förlöjligande ibland – för de gör vi alla – så låt oss försöka se bortom våra åsikter. Inte för och emot varandra, utan alla i – Kristus.

        Visst har Guds kärlek konsekvenser. Den är alltifrån mjäkig – den vill ju förändra oss – göra oss mer Kristuslika. Vad nu det innebär. Att älska sin fiende?

      5. Nu tycker jag att det blir lite underligt…
        Man behöver alltså inte vara tolerant och visa ”kristet sinnelag” mot de som anses ha någon form av makt? Även om den s.k. makten inte utövar den förtryckande?

        Förresten, skulle Hammar uttrycka sig nedsättande? Jag har faktiskt aldrig hört eller sett henne göra det.

        Jag kan alltid försöka älska min fiende. Men måste det innebära att jag accepterar allt som ”min fiende” gör och säger? Det där är den klassiska feltanken kring kärlekens konsekvens. (Ungefär som när Astrid Lindgren fick frågan om hur hon kunde älska alla barn. Hennes svar blev att hon älskade ytterst få barn, en del tyckte hon till och med lite illa om. Men hon respekterade alla barn.)

      6. När de som har makt i kyrkan inte uttrycker kristet sinnelag, när makten vill tysta, så står det inte rätt till. Hammar ville tysta Borg. Ja, här vill jag protestera.

        Att älska min fiende handlar för mig alls inte om att acceptera det min fiende gör och säger, det handlar tvärtom om utmaningen i att söka älska en människa trots det som han/hon gör och säger. Att respektera räcker inte i min tro. Jag vill även kunna älska. Endast i kärlek kan vi skapa det som inte finns.

      7. Så Hammar ville tysta Borg? Det hon gjorde var att ställa frågan till domkapitlet om det är möjligt för en präst i SvK att kräva ett förbud mot omskärelse av pojkar, och att verka för ett sekulärt samhälle.
        Annika Borg har ju efterlyst en tydlighet från SvK i olika frågor så hon borde väl uppskatta att detta klarades ut.
        Samma Borg har ju drivit en kampanj mot Seglora Smedja (som INTE har någon makt) för att stoppa deras uttryck av kristen tro.
        Återigen – man kan inte kräva att andra ska följa regler som man själv anser sig stå över. Det håller inte…

        Otroligt att ”kristet sinnelag alltid ska utkrävas av ”någon annan”…

  2. Och Dag Sandahl…
    Jag förstår att det finns de som inte vill utsättas för honom. Hans sätt att uttrycka sig nedsättande och förlöjligande om de han inte gillar är inte någon bra grund för samtal.

    1. Jag förstår också att det finns de som inte vill ‘utsättas’ för honom, men de som vill det borde få kunna göra det utan att prästkollegor ringer pressen. Han skulle tala om sin Jesus-bok, till en församlingsgrupp som läst den. Jag håller inte med honom i ämbetsfrågan, men håller inte heller med de som ser sig berättigade att göra persona non grata av honom. Kristus är större än så.

Kommentera

