Till Högmässans försvar

Kanske är jag bara gnällig, men ändå, låt mig få fira min högmässa. Idag Kyndelsmässodagen, en inbjudande söndag. Man skulle kunna bjuda in till ljuständning. Man skulle kunna tala om uppenbarelsens ljus. I min församling var det musikmässa – inget fel med musik i mässan – men ändå. Här stod en kör och framträdde med nummer som Kyrie, Gloria, O Guds lamm, inte ens trosbekännelsen fick vi vara med i. Den framfördes av kören.

Nä, det var inte bra. Gärna musikmässor, gärna musik i kyrkan, men inte på bekostnad av Gudstjänsten. När vi församlingsmedlemmar förvandlas till åskådare handlar det inte längre om Gudstjänst, då blir det uppträdande. Jag blir publik. Det är inte alls bra.

2 comments

Kommentera

