Dop, synd, ånger, bikt, nåd och hopp vs. åsiktsregistrering

Har varit och lyssnat på Fader Angel från den rysk-ortodoxa församlingen i Stockholm som talade om bikt och det var många stora ord att hantera – dop, synd, ånger, bikt, nåd, hopp – ja även mirakel. Det var som en tanke att han kom just idag, kändes som en välbehövlig motkraft till morgonens stort uppslagna artikel i KT om den nya Gudstjänstordningen som hade kick-off i veckan. Bland annat blir syndabekännelsen ett valfritt moment i gudstjänsten, och överlag ger de nya ordningarna stor valfrihet. Någon präst säger till KT att det är bra att syndabekännelsen blir ett valfritt moment, men erkänner sedan att kyrkan har ett pedagogiskt problem – hur talar vi om synden?

En kyrka som ställer sig frågande till hur man talar om synd, som tappat kontakten med den och som därför väljer att sopa den under mattan, tja, vart är en sådan kyrka på väg? Tänker intensivt på Jesus. Han kom inte för de rättfärdigas skull, han kom för syndarens skull. Han kom inte för att bota de friska, de sökte ju inte hjälp, de saknade sjukdomsinsikt, han kom för att bota de sjuka. Han kom för mig.

Fader Angel hade inga problem att prata om synd, om skuld, om skam. Jag tror att vi alla som var där kände igen oss i det han sa, och jag tror att vi alla gick därifrån med tårar i ögat och lättnad i hjärtat. Biktens, bekännelsens, nådens möjlighet. Den är på riktigt. Bikten beskrev han som en möjlighet att få dopets nåd. I dopet dör vi i synd, korsfäster vi vår synd med Jesus på korset och uppstår i nåd. Vi är fortfarande syndiga, men synden har inte makt över oss. Han påminde oss om biktens ursprung. Under de kristna förföljelserna på 200-300 talen, innan kristendomen blev en statsreligion, hände det att kristna förnekade sitt dop för att slippa undan. Hur skulle den tidiga kyrkan hantera dessa svikare? En del förespråkade omdop, men det slogs ned. Istället bikten. Som en påminnelse om dopets nåd.

Ånger var annars ett tema. Bikt kan bli instrumentell om den inte åtföljs av en vilja till förändring. Ånger är ett annat sådant där svårt ord. Fader Angels definition: Ånger är att handla i tro och att hoppas på en Gud som kan ställa till rätta det som gick fel. Ånger handlar djupast om en längtan att få tiden tillbaka, att få göra ogjort, och den smärtsamma insikten att vi människor aldrig kan få tiden tillbaka, vi kan inte göra ogjort. Det kan endast Gud. Guds evighet upphäver tiden. Den finns inte mer. Vackert så. Mera sådant. Detta är viktigt.

Och så hamnar jag i detta som irriterar mig så. Hälften av helgens stiftkollekt går till Seglora Smedja. Varför väljer SvK att stötta sådant? Varför uppmanas vi som medlemmar att stödja Seglora smedja? Idag har dom ägnat sig åt åsiktsregistering av fyra prästkollegor och den typen av verksamhet skadar kyrkan. Vi ska inte bli en åsiktsgemenskap, vi måste våga vara större än så och tro på alla människors helighet. Fastans stora början: Var femte sekund dör ett barn från vår jord på grund av svält eller brist på vatten. Kunde vi haft ett insamlingsrally för dem?

Läs mer:
Slaget om identiteten inte så oskyldigt (Seglora smedja)

De bittra och den politiska diskursen (Ad orientem versus)

5 comments

  1. Hej Carolina.

    Två viktiga ämnen.

    Jag tror att vår tro och teologi blir ”urvattnad”, om vi tar bort syndabekännelsen. Visst är det en stor utmaning att prata om synd så att det inte förminskar människor, men att undvika det är att förenkla tillvaron och att göra Jesus uppdrag för litet. Varför ska jag sträva efter att förändras och utvecklas om jag inte blir påmind om mina fel och brister? Det ”farligaste” synden, för mig själv och andra, är ju den jag inte själv ser och är medveten om. Hur ska jag hitta den, utan beredelseord och syndabekännelse? Hur ska jag agera när jag har något som jag ser och är medveten om, i fall jag inte kan lämna av det?

    Den kyrkliga debatten (bråket) har tagit nya proportioner. Jag vill inte kalla det en ny höjd, utan snarare ett nytt djup. Med oro, undrar jag var det kommer att sluta. Alla pratar om att man vill ha en öppen debatt, men de flesta agerar så att det blir precis tvärtom.

    ”Tala, det är så kallt”, var ett begrepp jag hörde i går på en andakt. Motsatsen till att tala är att vara tyst. I tystnaden finns risken att det blir hårt och kallt.

    Krister

    1. Tänker mig även att nåden förminskas – en trösterik tanke för mig är ju just att Guds kärlek inte har någon gräns, den rymmer mina fel och brister, jag behöver inför Gud inte låtsas att allt är ok – jag kan lägga fram min brist och bli älskad ändå.

      Angående den kyrkliga debatten tänker jag tudelat. Kanske är det bra att det kokar, att det kommer att spricka, men att det ur det kommer något bra. På kris följer utveckling. Ibland blir jag dock bara illa berörd, som ett litet barn så där som vill skrika: Måste ni hålla på så där i min fina kyrka! Ett alternativ är att sluta läsa Kyrkans tidning och att gå till min församling istället – som igår kväll – vilken fantastisk föreläsning det var!

      1. Hej igen.

        Precis så tänker jag; utan synd – inget behov av nåd. Att känna sig älskad precis sådan jag är handlar om att se och benämna även de sidor jag inte är så stolt över. Att ”lägga locket på”, gör inte att jag känner mig älskad. Det är som om att låtsas om att inte de dåliga sidorna finns.

        Kanske är det bra att det blir ”fart” i debatten, vem vet?

        Jag tänker ofta att jag inte ska bry mig om någon annan del av Svenska kyrkan än den församling jag är satt att verka i, men det är svårt att inte reagera.

        Trevlig helg.

        Krister

  2. Att man tar upp en stiftskollekt till seglora smedja låter ju helt sinnessjukt. Det är ofta jag undrar hur det står till i mälardalen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s