Fastetid: Inför Askonsdagen

Endast den som har mat för dagen, som fått sin fysiska hunger stillad, kan unna sig att hungra efter annat än mat. Tänker på det och på hur priviligerad jag faktiskt är som kan sitta här inför fastetidens tröskel och fundera över vad jag borde fasta från. Det finns ett överflöd i mitt liv som jag tar för givet och som jag borde dela med mig av. Vet att många fastar från kött, eller socker, själv borde jag naturligtvis ge upp cigaretterna. Skulle jag skänka mina cigarettpengar under en månad till bättre behövande skulle det bli en slant. Vad ska jag fasta till?

Varje kväll går en miljard människor till sängs hungriga, varje dag dör 16,000 barn av hunger – en var femte sekund. Kanske tar det två minuter att läsa denna text. Så gick 24 barn ur världen.

Tänker på den där uppfodrande Jesus-gestalten som säger till den rike mannen: Ge bort allt du äger, sedan kan du komma och följa mig, eller på den där gamla, fattiga, kvinnan som ger bort sina två sista ören.

Jag har en liten fastetidsbönebok som jag köpte i St Paulskatedralen i London för många år sedan – Praying in Lent. Den börjar med askonsdagen och har varje dag ett bibelord, en bön, en betraktelse och en uppmaning för veckan. Jag tog fram den idag som en förberedelse. I inledningen skriver han (fritt översatt): ‘I slutändan handlar det inte om vad vi gör under fastan, utan om vad fastan gör för andra genom oss.’

2 comments

    1. Amos är en profet som jag inte känner till så väl – men ska ta fram min bibel och bekanta mig. Jesajas ord inför morgondagen: ”Ni fastar under bråk och gräl och skändliga slagsmål. Som ni fastar i dag blir inte er bön hörd i höjden.” Det känns som en tanke.

Kommentera

