Manipulation eller inte, det handlar om tro

Det är oundvikligt att de kommer. De som ifrågasätter. Är bilderna riktigt? Är de manipulerade? Som lägger kraft på att bevisa att det som de ser inte är på riktigt. Funderar på vad mycket enklare det är att avfärda än att tro. Tror vi på bilderna, ja, vilka konsekvenser får det? För vår bild av Sverige som ett humant land? För vår självbild?

Hoppfull blir jag av Josefin:

”Och faktum är. Att bättre koll än så har vi inte. Jean kan – för allt vad vi vet – ha åkt ner till Kongo, blivit släppt ur flygplatsarresten, tagit in på ett hotell och bett en polare klippa till honom. Jag menar, om sanningen bara handlar om bildbevis så är vi väldigt illa ute, bilder går att manipulera och ifrågasätta. Är Saddam Hussein död? Bin Laden? Har jag träffat Pelé på riktigt? Hur är det med koncentrationslägren egentligen?”

Och om tro:

”Jag har gett mig in i det här för att jag VÄLJER att tro på Jeans historia. Jag har läst domarna, jag har läst hans vittnesmål och hans historia. Jag har mött hans vänner och hört om läget där han kommer ifrån. Jag har pratat med biståndsorganisationer som är aktiva i Kongo Kinshasa och jag har talat med människor som har flytt därifrån. Det är min fulla övertygelse att Jean Kabuidibuidi är i fara i sitt hemland och att han ska tillbaka hit till sin familj. Det är mitt fokus. Och jag tänker inte låta diskussionen om bilderna – som är en detalj bland hundra i den här historien – välta vårt arbete eller ta skärpan ifrån mig.”

Låt inget ta skärpan ifrån dig!

Läs hela texten här: Bilderna är inte manipulerade (Josefin Arenius)

2 comments

Kommentera

