3:dje i Fastan: Lev som ljusets barn

Hagar var en av de första människorna i bibeln som talade till mig. Världens första surrogatmamma, slavinnan som får det pikanta uppdraget av sin husmor, sin ägarinna: Ligg med min man. Bli havande. Och kanske trodde Sara verkligen att det skulle kunna funka, ett barn åt mannen, en familj. Men vad komplicerat det blir när allt det där mänskliga kommer in. Svartsjuka, bitterhet, avundsjuka. Och en man som slår ifrån sig.

Jag läste berättelsen om Hagar, den där slavinnan, hon som prostituerats, utnyttjats, förpassats, hon som liksom inte längre fanns, som förpassades, som rymde ensam ut i öknen med sin nyfödde, som en upprättelse. För där, övergiven av människor, kommer till henne Gud. Han ser henne. Han talar till henne. Vad jag älskar den där Guden som kommer till och ser vackert i det som människor förpassat. Som återupprättar.

Och så Hagars Gudsnamn.

”Hagar gav Herren, som hade talat till henne, ett namn: ”Du är Seendets Gud.” Ty hon tänkte: ”Har jag verkligen sett Gud och förblivit vid liv.”

Ja, hon förblev vid liv. Hon blev sedd så att hon kunde se. Och hon återvände till sin matmor. Relationen förblev spänd. En annan son kom emellan. En riktig son som ansågs finare. Det gick några år. Hagar skulle igen förpassas.

”Men Gud hörde pojkens gråt, och Guds ängel ropade från himlen och sade till Hagar: ”Hur är det fatt, Hagar? Var inte rädd.”

Så uppstod en splittring. Vi kristna fick Isak, Saras son. Islam fick Ismael, Hagards son.

Vad komplicerat det blir. För visst känner man mer med Hagar än med Sara, eller? Fast när jag läser veckans texter är det en helt annan mening jag vill bära med mig in i veckan som kommer, och det är uppmaningen från veckans episteltext, brevet, Paulus, hans uppmaning: ”En gång var ni i mörker, men i Herren har ni blivit ljus. Lev som ljusets barn.

Ett ljusets barn. Hur blir man ett sådant?

Kommentera

