52 böcker på 52 veckor #8: Konsten att leva innerligt

Har läst ytterligare en bok över dagen. Ambitionen var ju en bok i veckan 2012 men så har det inte blivit. Schemat denna vecka fallerade dock på grund av lite allmänna sjukdomar på hemmafronten och så ett hastigt inplanerat över-dagen besök till Medevi. Fem timmar på tåg i sällskap med Ted Harris och Ann Lagerströms ”Konsten att leva innerligt – Existentialism för den moderna människan.”

Jag är partiskt. Har alltid gillat Sören Kirkegaard. Och Ted var färdledare på min första resa till Egypten, hösten 2004, första gången Anafora, Sinai, Kairo, dessa platser som jag sedan dess återkommer till. Ann känner jag inte – men hon har sprängt båda mina världar – när jag en gång i tiden arbetade med helt andra saker inom ett av Bonniergruppens företag var hon ledningsgruppens coach och vi träffade henne någon dag per termin för samtal om ledarskap och utveckling. I höstas kom vi att sammanstråla i ett helt annat sammanhang kring retreatledarskap på Frötuna Gård. Han har ju rätt, Sören, när han säger, att allt är ett, allt hänger samman.

För min egen del handlar existentialismen kanske främst om denna fråga: ”Hur skapar man sig ett liv som är värt att dö för?” eller, omskrivet: ”Gjorde jag det som var mig ämnat? Det som var mig?” Sören skulle svara: ”Ja, det vet man aldrig. Det kan man aldrig veta.” Så jag säger hoppfullt som Ann och Ted i boken, som Sören: ”Nä, men jag vill försöka ändå. Det är större än störst.”

Rekommenderas till alla själar som söker mod och inspiration att våga tro att de har en kallelse, att de är ämnade, trots allt, trots död.

Läs mer:
Konsten att leva innerligt (Adlibris)
Medevi Brunn
Frötuna Retreat

Kommentera

