Inte längre nunna, aldrig mera SJ. Spridda funderingar

Åker ofta tåg med SJ men efter helgens irrfärder räcker det. Noll kundservice. Noll flexibilitet. Inte längre SJ.

Det började i fredags. Jag skulle ha åkt till Göterborg och sedan på lördagen till Flen. Var snorig och febrig torsdag kväll, blev inte bättre på fredagen, orkade inte. Ringde och avbokade jobbet i Göteborg och avbokade tågresan. Jag brukar inte betala de 100+ kronor det kostar för en ombokar biljett, men eftersom Göteborgsbiljetten kostade mer än 1000 kronor betalade jag för ombokningsbar.

Jag var bättre på lördagen och bestämde mig för att åka till Flen. Skulle vara med på en samtalshelg på Follökna på temat ”Att omdefiniera sin tro” och hade sett fram mot det – inte minst för att en av de andra deltagarna var Helene Hägglund som skrivit boken ”Inte längre nunna” om sin väg in i klostret vid 16 års ålder och så vägen ut 14 år senare.

På centralen gick jag till den manuella disken för att inhandla biljett och tänkte betala med de tillgodopengar jag hade från Göteborgsbiljetten. Det gick sådär. Ombokningsbar biljett är en resa mot en annan. Flen t-o-r kostar cirka 250 kronor. Ville jag använda min ombokningsbara biljett skulle rubbet gå åt, inget går att spara. Det omvända gäller inte. Är resan man vill boka dyrare än den ombokningsbara biljetten får man betala mellanskillnaden. Tusen spänn Flen t-o-r kändes dyrt så betalade kontant.

Det fortsatte idag när jag kom till Flens station halv 5 och insåg att det skulle dröja till 20:00 innan nästa Stockholmståg. Gick till deras biljettmaskin och slog in Från Flen till Stockholm – fann en resa via Katrineholm, visserligen med 50 minuters väntetid där, men vidare 18:50 till Stockholm med X2000. 300 kronor. Dyrt. Men köpte.

Väl framme i Katrineholm ser jag att det går det ett Intercitytåg till Stockholm redan kvart över 5. Där fanns en bemannad biljettlucka och jag visade honom min dyra biljett. Kan jag ta det tidigare tåget? Det säger ju sig själv att man inte bokar en tre gånger så dyr biljett för att sitta en timme och häcka i Katrineholm en söndagkväll. Det där Intercitytåget kom inte upp som alternativ i biljettautomaten, sa jag. Kan jag ta det tåget ändå? Han förstod mig. Tittade i sin dator. Såg det som jag sett. I sökningen Flen-Stockholm dök inte Intercity tåget upp. Bara svindyra x2000. Märkligt, säger han. Håller med mig. Det borde ha kommit upp. Kunden har rätt! Men ack nej. Han ser på min biljett och säger: Nä, det går inte att byta. Denna biljett är inte ombokningsbar. Aldrig mera SJ om det finns alternativa resvägar.

Trist avslutning på en riktigt bra dag. Förutom mig och Helene var det Lars Hillås och Nicklas Adamson som talade trosvägar. Helene talade om sitt val – klosterlivet i förhoppning om att det skulle leda henne närmare Gud – men istället var det hennes väg ut ur klostret, ut ur den katolska tron, bort från det organiserade kyrkliga och in vardagen som fick henne att inse Guds Stora storhet. Jag talade efter henne, och kunde inte låta bli att se det omvända. Jag mötte Gud i en vardag som inte bejakade Gud, i finansvärlden, vad gör man av Gud där? Jag behövde en bejakande miljö. Jag sökte mig till det organiserade kyrkliga och fann i det mod att tro på Guds Stora storhet.

Så satt vi mitt emot varandra och åt frukost och hon är en sådan glädjespridande person, nära till skratt, lätt att tycka om. Trygg i det som är hennes. Hennes väg mot den större Guden handlade om att lämna det som hon trodde var hennes, Klostret, Kyrkan, min väg en annan. Jag anade den Större Guden i en vardag som var aningslös, jag sökte mig till Kyrkan. Vi hade olika vardagar, vi ville Gud. Vi lämnade våra sammanhang. I allt detta en så fin samstämmighet: Längtan är samma. Så även svaret: Gud är större, alltid mer än det som vi förstår. Outgrundlig.

Läs mer:
Vängården Follökna
Inte längre nunna

Kommentera

