Att glöda av kärlek

I sin biografi om den Helige Franciskus ger Paul Sabatier en utförlig bild av den tidens andliga klimat, det som fostrade Franciskus. Bland annat skriver han om eremiten, och senare munken, Joakim af Flores och hans syn på mänsklighetens utveckling ur ett treenighetsperspektiv. Tänker mig att samma utveckling kan ses i varje människas andliga utveckling. Översättningen är från 1895, men gillar de ålderdomliga orden.

Tre perioder: Den första styrs av Fadern, man lever under lagens tuktan, i fruktan. Den andra styrs av Sonen, man lever under nådens välde, vilar ut i trons sköte. I den tredje skall Anden härska, man lever i kärlekens fullhet och glöder av kärlek, i frihet.

Den tidens kyrka hade helt spårat ur. Man jagade kättare, oliktänkande, det var bråk och fokus på pengar. Av någon anledning läste jag texten utifrån: Var Jesus politisk? Går det att skilja politik från tro, är det ens önskvärt? Jag vet inte, men tänker mig ändå att kyrkans, och mitt, stora uppdrag är att få de tre perspektiven att sammanfalla, att glöda av kärlek.

Att stå på de utsattas sida kan vara en politisk handling, om man är politiker, men det kan också vara en konsekvens av en brinnande kärlek. För mig handlar det om fokus, om vad man uppfattar är kärnan, vad man drivs av. Nä, jag ser inte Jesus som politisk och undviker att tolka hans gärning ur ett parti-politiskt perspektiv. Jesus är inte min förebild för att han gjorde si, eller så, utan för just detta: Han brann av kärlek. Han fördömde vissa handlingar, men aldrig en annan människa.

3 comments

  1. Och Guds kärlek är kanske den största utmaningen en människa kan ta sig an. Allt annat än passiv. Fast ibland när man talar om det politiska perspektivet blir det fel – att tron får konsekvenser i vardagen håller jag med om. Tack för länken med. Ja, dessa nattliga funderingar.

Kommentera

