Kan vi tala allvar här?

Sedan kyrkan skildes från staten har dopfrekvensen sjunkit från 75% av alla nyfödda döps (1999) till 54% (2010). Som trogna läsare av denna blogg vet: Jag är löjligt förtjust över mitt eget dop. Det var så viktigt för mig. Så livsavgörande, ingenting mindre än så.

Tänkte på det när jag läste Svenska kyrkans pressmeddelande kring dopet. Estelle döps i vår, så även många andra, dags för lite pedagogik: ”Varför döper de kristna kyrkorna? Skälen för dop har genom historien varit många, vissa har en religiös innebörd, andra en social. Inom Svenska kyrkan lever båda typerna av motiv sida vid sida.”

Jag tror att det är just där som problemet ligger. ”Social eller religiös innebörd. Du väljer!” Jag kan se att den enskilde familjen tänker så: Vi vill dopet som en social happening, men vi är inte så religiösa – och ja, döp det barnet, självklart. Ifrågasätt inte människors motiv för dopet. Men jag har svårt att se att man som Kyrka skulle lyfta fram dopet som något annat än religiöst motiverat. Är det bra att det inom Svenska kyrkan lever båda typerna av motiv?

Jag tror inte det. Inte på sikt. Vill man vara en förmedlare av sociala happenings samtidigt som man säger sig vara ett trossamfund tvingas man mot den punkt där trovärdigheten sätts på spel. En del skulle säga att den punkten redan passerats, själv vet jag inte. Men, tänk om man i Svenska kyrkan ville, kunde, förmådde lyfta fram dopet för det som det faktiskt är: En fråga om liv eller död. Är detta dop värt att dö för? Många kristna i mellanöstern lever i den verkligheten.

Var på Taizebön i Maria Magdalena ikväll och det var fullsmockat med anledning av att en broder från Taize närvarande. Denne munk, i sin vita kåpa, blir så på riktigt. Man kan ha vilka synpunkter som helst på klosterliv, men radikaliteten göder människors längtan. Det finns något hoppfullt i det. Att han lyckades fylla kyrkan. Inte som en social happening, utan för att människor suktar efter människor som vill leva närmare Gud. Där tror jag att kyrkan har ett uppdrag. Och ett viktigt sådant.

Läs mer:
Många döps i år – Pressmaterial om dopet (Svenska kyrkan )

Kommentera

