Tröstens trädgård

För ett år sedan, vid denna tid, jobbade jag med Bönens trädgård, en liten bönebok av Martin Lönnebo som Libris återutgav i ny klädnad. Jag var redaktör, skrev förord, gick igenom texten, kom med vissa förslag på omskrivningar. Syftet var att bibehålla den tydligt kristna ankringen men att omformulera det som krävde en kristen för-förståelse. Så att människor som jag, som saknar kristen fostran, skulle känna sig lockade, inte utestängda. Själv tycker jag om boken för att den söker förklara och fördjupa the basics. Den bygger på Kristendomens äldsta böner – Fader Vår, Välsignelsen, Jesusbönen, Gloria Patri.

Ja, låt oss läsa Fader Vår i en vecka, och fundera över orden, som om de vore nya. För mig var de nya när jag kom till kyrkan. Men där pratade ingen om vad de betydde, man liksom bara förväntades stämma in i.

Till hösten kommer en uppföljare. Tröstens trädgård – en bönebok för ledsna människor, människor som drabbats av livet och som söker tröst. Även det är en nyutgåva och jag är tacksam för att jag fått arbeta med denna. Det är liksom inte arbete. Det är själavård varje gång man får mail från biskop Martin. ”Kära pupilla, …” kan han börja.

Ska skriva efterordet denna gång – kring människans behov av tröst, att trösta, att bli tröstad, att leva i förtröstan. Ska till Linköping på torsdag och det känns som audiens hos den helige. Men, vad viktigt jag tror att detta är. Funderar kring det som jag har kring mig – ett stort socialt sammanhang – men vart vänder jag mig när jag bara liksom, sådär, vill gråta? Vem tar emot mina tårar? Var kan man gråta idag? Var får man tröst?

Läs mer:
Bönens trädgård (Libris)

Kommentera

