Det där svaret duger inte

Det är bra att kyrkoherden i Sofia besvarar prästen Jan Eckerdahls inlägg angående Seglora smedja. KH:s svar Här. Eckerdals inlägg HÄR.

Men är det ett svar? Har läst det flera gånger. Journalisten i mig ser detta: KH gör som politiker när de ställs inför obekväma frågor – de duckar och pratar om något helt annat. Vad säger han? Jo, att Sofia samarbetar med många rörelser, att Seglora är modiga och att de bidrar till viktiga mötesplatser och samtal. Jag betvivlar inte att Sofia samarbetar med många eller att Smedjan anordnar föredrag, vilket för övrigt nästan alla församlingar gör. Vad som är modigt kan man ha olika synpunkter på. Men det är inte det som det handlar om. Att samarbeta med är väl ingen som ifrågasatt. Frågan i detta är varför Stockholms stift, och Sofia församling, väljer att stötta med stora pengar en verksamhet som just Seglora, och inte en annan. Vilka kriterier finns? Hur mycket pengar rör det sig om?

Om man gör en snabb googling finner man i Stockholms stifts årsredovisning för 2009 att Seglora smedja erhöll 300 000 kronor i ‘bidrag av särskild natur’ det året (vilket var bland de högsta. Jourhavande medmänniska fick mindre – 260 000). I tillägg betalades 69 000 kronor ut i ‘organisationsbidrag’ till Seglora smedja 2009. I årsredovisningen för 2010 specar inte Stockholms stift längre bidrag av särskild natur – det är en klumpsumma. Synd, jag hoppas att man återgår till att redovisa de enskilda bidragen, det är bra för transparensen.

Helle Klein har dock själv talat om årligt stiftsbidrag på 150 000 kronor, så om man antar att det betalats ut 2010 och 2011 så har vi ytterligare 300 000 kronor, eller totalt runt 669 000 kronor från stiftet åren 2009-2011. Till detta tillkommer stiftskollekter, samt då de bidrag som Sofia församling ger Seglora smedja. (Här har det figurerat en siffra på runt 700 000 kronor / år men osäker på den).

Frågorna kvarstår: Hur motiverar man detta pengaregn över just Seglora smedja? Det finns mängder av tidskrifter och rörelser inom kyrkan som aldrig kommer i närheten av dessa pengar. Här skulle jag uppskatta ett lite mer analyserande svar från kyrkoherden. Hans inledande mening – ”Vi prövar och sedan analyserar vi” som en övergripande modell för Sofia församling – gör mig bara orolig. Och nu talar näringslivsreporten i mig: En företagsledning med en dylik övergripande modell för sin verksamhet skulle överges av sina aktieägare. Det skulle uppfattas som oseriöst. Nu är inte kyrkan ett företag, jag vet, men som KH uttrycker sig kan man möjligtvis tala om sina egna pengar – jag prövar och satsar 100 000 och ser vad som händer – men kyrkan bärs av medlemmarnas avgifter.

Som medlem skulle det vara intressant att få en tydligare förklaring till varför just Seglora smedja valts ut som bidragstagare av stora kyrkliga bidrag. Så, ja, önskar att Sofia församling läser Eckerdahls text igen, för vad det handlar om här är djupast: Vilken kyrka strävar vi efter och hur når vi den? Och hur passar Seglora in i detta? Den frågan är inte besvarad.

Fjärde Väggen har startat en granskning av Seglora som jag tror är viktig. Läs mer om den här.

2 comments

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s