Vem vill hänga på korset?

Lena Andersson börjar bli så förutsägbar att det blir tröttsamt. Allting som är fel är kristendomens fel. Det står henne naturligtvis rätt att tolka kristendomen på sitt vis, att göra sina bilder, men varför ger Sveriges största morgontidning utrymme vecka efter vecka åt en människa som sprider vad många kristna upplever som nidbilder av sin tro? Man skulle aldrig, och heder åt det, bra så, publicera något liknande under den Judiska Peshar-högtiden, eller under Ramadam. Varför blev det så här: Alla vill hänga på korset.

Nä, jag känner mig inte kränkt. Men jag vill säga detta: Min tro handlar inte om att jag vill hänga på korset. Jag vill leva i Uppståndelsens ljus. Just därför finner jag det någonstans sorgesamt – inte hur hon tror – men att hon får så stor medial plats. Det är så lätt att avfärda andra människor – att göra sin egen världsbild till norm – så svårt att bejaka människors olikheter. Vi är olika, i det vi tror på. Kan det få vara så?

Först fann jag det märkligt att DN just på Påskafton – under den mest dramatiska och viktigaste kristna högtiden – väljer att ge plats åt någon som så förvränger det som många kristna vill tro och hoppas på. Sedan såg jag det någonstans som ett tecken. Gud är verkligen död på Påskafton – denna märkliga dag mellan natt och gryning – så, kanske måste han få vara det även på DN:s debattsidor.

Jag har inte tillträde till DN debatt, jag är inte en medialt efterfrågad person, men Lena Anderssons Kristus vill jag inte ska gå oemotsagd. Innan jag börjar så vill jag bara säga att jag håller med henne, och för att förenkla, men tror att det är detta hon vill säga: Vi lever i kränkthetens årtionde, och det är problematiskt. Man älskar sin sjukdom – det är alla andra som är dumma – man klamrar sig fast vid den – för att slippa ta ansvar. Ja, det är vår samtid. Men, nä, det är inte Kristus fel, snarare tvärtom.

1) Lena, Jesus varken personifierar eller förhärligar underläget, han ställer sig i solidaritet med det som är underlägset för att lyfta det, bota det, för att upprätta det. Världen korsfäste honom – den är som den är – den ville inte allas upprättelse. Att tro på Kristus är att tro på allas upprättelse.

2) Lena, Lidandets dag – Långfredagen – handlar inte om att dyrka underläget, inte om att anklaga. Jag dyrkar inte Kristi korsfästelse på långfredagen, jag lider med den värld, mig själv inkluderad, som inte förmådde tro på allas upprättelse, som lät det ske. Han anklagar inte Gud. Han konstaterar. Varför har du lämnat mig. Trots detta, och in i det sista förlåter han, ty de vet inte vad de gör, de som inte ville allas upprättelse, de som av olika skäl inte kunde bejaka olikheter, de som var tvungna att korsfästa för att förverkliga sig själva.

3) Lena, ja kristna förföljdes, men att göra detta till något sorts PR-trick i en framgångssaga, nä, det funkar inte för mig i en tid då döpta fortfarande förföljs och dödas i många länder. Det är inget PR-trick. Det är på liv och död. Många kristna idag är nere i katakomberna. Åk till mellanöstern. Egypten. Irak. Israel. Att tillstå att det kan vara en fördel för ”grupperingar att i sin samtid förlöjligas för sina idéer och låga medlemstal” känns som människoförakt. Själv känner jag tacksamhet för att de härdade ut, att de härdar ut, att det finns en tro på att Evangeliet om Kristus är större än rädslan att bli förlöjligad.

Och jag känner en natt som denna tacksamhet över mina små sammanhang – den fina påsknattsmässa som jag firade i Medevi brunnskyrka just nyss, även om vi var få. Och jag vill tro på detta stora som påsken säger mig: Carolina, du ska inte hänga på korset, det har han redan gjort, och det var avskyvärt, och just därför är du ett ljusets barn.

Uppståndelsen är här och nu.

Läs mer: Alla vill hänga på korset (DN)

8 comments

  1. Jag planerar att skriva ett inlägg i ämnet. Nu behöver jag inte koncentrera mig på vad vi kristna tror på. Det gör du helt förträffligt.
    Nu kan jag undersöka hennes något märkliga historiska påståenden.

  2. På pricken Carolina!

    Problemet för mig med artikeln är att även om språkdräkten är en vuxen människas blir jag något förvirrad och lyckas inte riktigt fånga vad hon är ute efter. Detta kan naturligtvis bero på mig. Spontant upplever jag ändå hennes tankar något obearbetade, nästintill omogna. Varför hon är så polemisk mot kristna förstår jag inte riktigt. Innan man ger sig i kast med ett ämne måste man ju först grundligt ta reda på vad och hur, i detta fall korsfästelsens betydelse, tolkats historiskt av kyrkan. Likaså ev. hur den bejakas av de som tror på den, jag tycker inte hon fångar det. Det är som att jag prompt ska ge mig i kast att problematisera, kritisera men även försöka förklara något som jag egentligen inte förstår mig på, eller alls kan ta till mig då jag saknar erfarenhet av det jag gett mig in på.

    Trots allt är Lena en röst utifrån, om det nu är en tröst i sammanhanget. Det händer ju allt oftare att dessa röster istället kommer innifrån kyrkan själv. Å andra sidan skriver och problematiserar Lena så ofta Jesus och kristendomen att man inte kan låta bli att undra vad det är för kamp hon för – håller hon rentutav på att bli frälst?

    1. Intressant. Ja, ngt är det som får henne att allt mer desperat göra ned kristen tro, men hon är i alla fall inte likgiltig. Vad som bekymrar mig är att DN så oreflekterat tar in detta. I påsktid. Man skulle inte trycka dylikt tyckande om någon annan religion. Det är intressant, och tror jag ska följa upp det. Fråga Ledarredaktionen hur dom tänkte, om dom tänkte.

  3. Carolina du skriver: ”Vad som bekymrar mig är att DN så oreflekterat tar in detta. I påsktid. Man skulle inte trycka dylikt tyckande om någon annan religion”.

    Jag har läst artikeln en gång till och jag håller med dig, detta hade aldrig publicerats om det gällde en annan religion. Om du händelsevis skulle få ett svar från redaktion skulle det vara intressant att få ta del av detta här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s