Snart på TV nära dig

Hade ett missat samtal imorse när jag kom ut från ett möte. Stämde av numret med Eniro – Sveriges Television – och ringde tillbaka. Hamnade hos en stackars förvirrad själ som inte hade sökt mig, men som felsökte och spontant utbrast: ”Är du med i vår xxxproduktion?” ”Nej, inte alls,” svarade jag och i samma stund som jag sa orden insåg jag att jag borde ha sagt: ”Ja, det är jag, när ska jag infinna mig?” Bara för att se vad som skulle kunnat ske.

Senare på eftermiddagen, då jag satt och fikade med K, vi blev bästisar i tredje klass och vi är fortfarande bästisar. Ses minst en gång i veckan och hörs av oftare än så, ja då ringde dom tillbaka. Sveriges Television. Detta var deras fråga: En inspelning och någon castingagent (heter det så?) hade sett dörren till min kontorslokal på Heleneborgsgatan och tyckt om den. Även regissören hade spanat in min dörr och gillat. Så, skulle de kunna få komma och nyttja min dörr – filmad utifrån, en människa som går in igenom den. Ersättning utgår. Manus av Jonas Gardell. Självklart, sa jag.

Så var det detta med Jonas Gardell. Vi växte upp kring Mörby Centrum, K och jag, och Jonas var kanske inte i vår innersta krets men han fanns där. Vad K minns var hur jag och Jonas på Fritt Val – Teckning – satt och tjattrade med varandra så att ingen fick någon ro (högstadiet) och hon påpekade: ”Och nu skriver ni båda böcker om Gud.”

Vad jag minns är talpedagogen. Detta är 70-tal. Flourtanten kom. Fotgymnasten kom under lektionstid, vi skulle plocka upp sudd från golvet med tårna. Jag klarade det. Men jag klarade mig inte förbi talpedagogen. Alla barn i Danderyds-Enebybergs upptagningsområde passerade spärren – de kunde tala – så icke Jonas och jag. Vi förpassades en gång i veckan ned i ett underjordiskt rum där vi satt på var sin pall framför denna talpedagog.

Jonas ansågs inte kunna säga R. Jag kunde inte säga S. Jonas fick en blå – och jag minns den – vad avundsjuk jag var! – elektronisk apparat med en röd knapp och en vibrerande stålpinne som han skulle lägga på tungan och så rrrrrrrrrrr. Jag fick en liten träpinne för att mota in tungan bakom tänderna. Så satt vi där. Vecka efter vecka. RRRRRRRRRRRRR varvat med SSSSSSSSSSS. I efterhand kan man ju vara tacksam för att vi överhuvudtaget överlevde detta märkliga experiment, att vi söker Gud, trots allt.

5 comments

  1. Jag gick också hos talpedagog. Tror att problemet var mina sje-ljud. Det fanns en manick som gav utslag med en liten mätare om man gjorde ”rätt”. Någon skillnad vet jag inte om jag hörde.

    I vuxen ålder har jag förstått att mina sje-ljud är dialektala. När jag exv. läser upp telefonnummer eller andra siffror i telefon och säger ”73” hör folk oftast ”43”. Mina föräldrar kom från en annan landsända än den där jag växte upp och min svenska har inte så många spår av deras dialekt, men mina tunna sje-ljud är ett av dem. I ännu mognare vuxen ålder fick jag ett praktiskt tips av en lingvist från södra Europa, som berättade för mig att mina sje-ljud är nästan som tyskarnas. ”Du säger sje med rak mun, avslappnade raka läppar. Svenskarna gör så här”. Och så visade hon hur munnen gör tunna tyska och tjockare svenska sje-ljud.

    Ååååh.

    Aaaaah.

    Nu vet jag hur jag ska göra när folk inte hör mina sje-ljud. Truta med munnen och blås! Jag har ingen som helst önskan att göra om mina sje-ljud, de har dugt i snart 50 år, men ibland är det klokt att anpassa sig för att bli förstådd.

    Jag inser plötsligt att den mystiska sje-mätarmanicken säkert mätte luftströmning. En tryckmätare, helt enkelt.

  2. Att överleva en talpedagog är en bedrift.

    Dörren, min dörr då, och filmteamet kom, jag fick till och med betalt för det, 1000 kronor, de roddade runt en halv dag.

    Dörren då, denna dörr in till mitt arbete, mitt kontor, för evigt förevigad i Torka inte tårar utan – förevigad då som dörren in till Bastuklubben.

Kommentera

