Ge mig en kyrka, jag ber för den

Vi pratade om Bönsöndagens texter i bibelgruppen i onsdags och kom fram till att det är inte så enkelt, det där med bön. För min egen del var det väl denna rad i evangeliet som hoppade till, stannade kvar, Jesus, när han säger lite så där uppfodrande: ”Men Människosonen, skall han finna någon tro här på jorden när han kommer?”

Ska han finna någon tro? Hos mig? Vet inte men var på retreat denna helg och som läsning dit hade jag mina dagböcker. Nä, hos mig fanns verkligen ingen tro. Bara detta tärande:

Juni 2009
Gud, du ville mig. Jag ville inte dig.
Gud, du sökte mig. Jag gömde mig.
Gud, du önskade mig, jag önskade bort dig.

Måste det vara så?

One comment

Kommentera

