Carolina #31, 30 år senare

Facebook har sina för-, eller nackdelar, beroende på hur man ser det. Plötsligt blir man påmind om saker, människor, som blir påminnelser som stannar kvar. Som detta. Att jag blivit inbjuden till min 30th Year High School reunion som ska festas in den 7 juli på the Beach Club ballroom i Swampscott, Massachusetts.

Skolåret 1981/82 var jag utbytesstudent och hade den stora turen att hamna i Marblehead, en pittoresk kuststad nära Boston omgiven av långa stränder, man gick ned till the dock och kollade in hummerfiskare efter skolan, typisk New England. Marblehead var den stad där det sägs att the Mayflower lade till och på Marblehead Neck bodde Eugene O’Neill när han levde. Det var ett bra år, om än annorlunda. Min utbytesfamilj hamnade i kaos precis innan jag kom – mamman drog – och jag fick tillbringa ett år med en pappa i tilltagande sorg med en dotter i tilltagande depression och en stor, fet, hund som ingen riktigt orkade bry sig om. Då fattade jag inte. Att allt höll på att spåra ur. Pappan med sina six-packs och Kentucky Fried Chicken take-outs, dottern som vägrade att gå till skolan. Och så jag, som förvisso kom från Sverige men som fogade mig, och som fann en viss lättnad i denna fria tillvaro. Detta är också ett sätt att vara familj. Helt olik min, förvisso, men ändå.

Så spelade jag basket. Det är väl det jag minns mest. High school sports är stort i USA och jag lyckades kvala in i Varsity laget. Vi tränade flera timmar varje dag efter skolan, spelade matcher och vann oftast. Min varsity jacka har jag kvar. Carolina, nummer 31. 30 år senare. Det är klart att jag ska ta mig dit. Hur många chanser får man att fira sin 30th high school reunion? En.

Kommentera

