52 böcker på 52 veckor: Bländverk

Jag har inte haft tid att läsa så mycket den sista tiden – och har inte lyckats komma in i bokklubbens bok Röda Rummet – så gick ned till Akademibokhandeln igår och plockade ut en deckare. Gillar deras bokklubb. Thomas Eriksons Bländverk. Började läsa igår och hade svårt att lämna ifrån mig. Skulle ha jobbat idag – ligger efter mot flera deadlines – men hade ett bra morgonmöte som stärkte och efter det satte jag mig i solen med Bländverk.

Är det en bra bok? Tja, det är inte stor litteratur, men om man som jag gillar att knarka deckare så: Ja. Författaren är beteendevetare och lyckas trovärdigt smuggla in en beteendevetare/ledningscoach som assistent till polisen. Gillade resonemangen kring mänsklig interaktion – och teorierna kring människan som färg. Fast när jag funderar på det utifrån mig själv – vilken färg är jag – och vilken färg skulle bokens Alex King se mig som? ser jag inte en klar färg – ibland blå, och jag skulle vilja vara mera blå, rätt grön, ibland ganska gul, rätt sällan röd.

Lärde mig en annan sak från läsandet, apropå deadline. Jag har jämt en massa deadlines. Har aldrig reflekterat över vad ordet kommer ifrån. The deadline – Originally a Civil War term for a line that marked the distance a prisoner could go before being shot on sight.

Gillar du deckare så Ja. Rekommenderas.

Kommentera

