Men då är vi inte troende

Prästen på mässan idag talade utifrån föregående Söndags texter om den där Sanningens ande som utgår från Fadern och som vi ska få del av när pingsten väl kommer. Sanningens ande, ja den kan man fundera kring. Att tro sig ha del av sanningen är att göra anspråk på någonting rätt stort. Detta är sant. Detta är vetskap. ‘Men vet vi att det verkligen är så?, frågade han oss, vi som var samlade i kyrkan invid Odenplan. Vet vi? Och om vi säger oss veta, är vi då troende eller blir vi vetare? Vi kallar oss troende. Vad betyder det?

Hoppas inte denna inledning blev svamlig, det kan bli så ibland när man försöker förmedla någonting som tycktes viktigt, för de orden slog an i mig. ‘Är vi då verkligen troende?’ Jag har i många år firat måndagsmässa invid Odenplan, det är nog den mässa som varat längst, som jag vill vara trogen. Det är en rätt avskalad affär, vi sjunger psalmerna a capella, det varar kanske en halvtimme, max, men prästen som håller i den lyckas alltid sätta igång något i mig. En tanke att bära med mig under veckan som kommer. Idag: Vad är det att tro? Vad är det att veta?

Någonstans är jag så förmäten att jag tänker skriva att jag upplever Gud som vetskap. Ja, jag vet att Gud finns, att han är, det är min sanning och ingen kan ta den ifrån mig. Jag är en vetare i det. Gud vill min sanning. Detta vet jag.

Men, kan jag lita på det? Kan jag tro på det? Lever jag i tillit till det? Har ingen susning. Vet inte. Jag försöker. Min sammanfattning: För mig handlar min tro om att våga försöka leva i det som jag redan vet. Ack, vad omvänd Gud är.

6 comments

  1. ”…att våga försöka leva i det jag redan vet.” Det kunde vara en sammanfattning av mina tjugo år som troende, men tyvärr sviktar modet alldeles för ofta och jag får ta nya tag.

  2. Hej Carolina, tack för dina frågor de är intressanta och får mig att reflektera.
    Är jag verkligen troende?
    Gud ropar, ”Människa var är du?” och väntar och längtar efter vårt svar, det handlar om att (om-) vänd mot Guds ansikte våga svara ”Här är jag!”
    förlitande på Guds kärlek till sin otrogna människa (Hos 11:1-11).
    Vid tvivel, tystnad och mörker är själavårdarens råd; lev som om….
    Martin Lönnebo har också ett bra svar: Då får man torrtro!
    Guds ord är inte statiskt, det är ett skeende. Gud vill människan och avbilden tar färg av urbilden om man inte vänder sig bort.
    Emilia Fågelklou skrev ”Jag vill ej vilja eller icke vilja, men viljas vill jag, av mitt väsens Gud.”
    I en av sina böcker om Gud skriver Jonas Gardell efter att han försökt beskriva det som egentligen inte går ”Och så måste jag fråga mig, tror jag på Gud? och svarar ”Jajamensan lik förbannat tror jag!”
    Ett härligt svar tycker jag.
    Jag tror därför att jag vill det och att bakom den viljan finns en större vilja, jag hör ropet.
    Stor tacksamhet kan man som troende-tvivlare känna över bönen ”Jag tror hjälp min otro!”
    Egentligen är ordet tro för ”litet” det rymmer inte erfarenhet av Guds ledning, kärlek omsorg, stränghet ovh kraft ofta givet genom andra människor.
    För att inte tala om uppenbarelse, det som de vanliga orden inte räcker till för att beskriva, händelser vi tystnar inför.
    I Jes 40:28 står det :Har du inte förstått, inte hört? Herren är en evig Gud, han har skapat hela jorden. Han blir inte trött, han mattas inte, Ingen pejlar djupet av hans vishet. För mig handlar tro om, att vara glad över att inte behöva förstå allt utan lita på att Gud så att säga har full koll.

    1. Det var många bra svar. Gillar det där med torrtro, det är också tro. Någonstans tänker jag mig också att tro är som en gåva – man växer i tro allteftersom Gud får ta större plats i ens liv och tron blir starkare, djupare. Jag tycker själv mycket om den där Gudsbilden av en Gud som ropar: Människa var är du! Och tror mer och mer att det är just så. När Gud känns långt borta får man fråga sig själv: Kanske är det jag som är långt borta? Eller något sådant.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s