Övertydligt eller kryptiskt, eller både och

släng inte bort honom, dränk honom inte

Hon håller honom varsamt i händerna och låter vattnet sakta smeka dem, rena dem, sila dem.

I efterhand, långt, långt senare, ska hon minnas just sådana stunder som de allra vackraste. När hon bär hans närvaro inom sig som sin egen. Då finns han där utan att hon tvingas konfronteras med honom. För när de befinner sig i den där allra första början så står hon inte ut i hans närvaro, så stark är den, så pockande, så intensiv. Den kräver ständigt återkommande avbrott för att upplevas. Som tydligast framstår han när han inte är där. I frånvaron lever hon ut hans närvaro, bara i minnet härdar hon ut.

På så vis spelar det ingen roll var han är, för hela tiden är han hos henne. När hon står där vid strandkanten med kalla fötter vet hon att om hon vänder huvudet och blicken bort från vattnet upp mot träden som utgör gränsen till skogen, så står han där. Han står vid skogsbrynet och tittar på henne. Allting han gör, gör han för henne.
var inte rädd

Fotnot: Håller på att gå igenom en gammal text som jag haft svårt att släppa och som en del har tyckt är kryptisk. Vad tänker man på när man läser ovan?

10 comments

    1. Bra. Men tror du en person som inte är kristen (religiös) skulle fatta att det på något vis är en Gud som hon talar om? Kan vara för lite text för att förstå sammanhanget. Testar.

  1. Ett försök till svar på frågan. Jag tror nog att en ickekristen skulle ha svårt att förstå vad hon talar om. Däremot kan texten väcka ett intresse hos oss kristna, att våga beskriva med egna ord det oerhörda, att Gud blev människa.

    1. Leo, detta är bara ett fragment (jag har 150 sidor) men just så. En kvinna som möter Jesus, som blir vansinnigt förälskad, men som inte fattar vad hon mött. Hon vill slänga bort, men kan inte låta bli att gå in i denna förvirrande kärlek. Jag vill i detta inte nämna ordet Jesus – men heller inte vara för kryptisk. En av mina uppdragsgivare – projektledare på en bank – tyckte jag skulle skriva att det handlade om Gud rakt av så där, men känns för övertydligt. Ska jobba vidare med det.

  2. Fin text, tänker att för den som har Kristus som ”ledstjärna” behövs inte något förtydligande i din text. För den som bara har sin längtan, kan det vara lite otydligt och man vill inte bli ”pålurad” något.
    Jag tror att vi som bekännande kristna behöver träna oss i att tala tydligare om Gud, våga brottas med och använda ”stororden”, låta orden inkarneras i oss så att säga.

    1. Tack. Ja, det finns en poäng i det med. Texten är ju längre – men när det går upp för läsaren att det inte är en människa utan en Gud som är föremålet för hennes kärlek så vill man inte att människor ska känna sig lurade. Jag ska arbeta vidare.

  3. Jag tycker det är en poetisk text som beskriver ett gudsmöte (utifrån min tolkningshorisont). Personligen tycker jag om att läsa texter som denna, därför att det hjälper mig att få kontakt med egna känslor och upplevelser. Hjälper mig att associera vidare, så nej jag tycker inte det är kryptiskt. Vill läsa mer!

    1. Tack!
      Jag lider av hubris – men, jag skulle vilja försöka skriva en text om en kvinna som faller pladask för Gud (Kristus) utan att direkt nämna vad det handlar om förutom i slutet på ett sätt som får människor att tänka: Oj, en sådan man skulle jag också vilja lära känna. Ja, något sådant. Kan vara en omöjlighet. Håller på att testar texten på några personer just nu och la bara ut detta fragment av ren nyfikenhet. Och ja, det är Gud som står och tittar på henne.

  4. För mig för denna text tankarna till Johannes av Korset, Andlig sång, ur vilken jag bara citerar några strofer:

    En evig källa har i lönndom runnit:
    jag vet så väl var den sitt läger fiunnit,
    fast natten råder.

    Dess uppkomst vet jag ej ty den har ingen,
    men vet: all uppkomst är den själv för tingen,
    fast natten råder.

    Vet att i skönhet har den ej sin like,
    att därur dricker jord och himmelrike,
    fast natten råder.

    Här bjuds de varelser som världen rymmer
    att mätta sig med vattnet, fast det skymmer
    ty natten råder.
    ….

    (övers. Hjalmar Gullberg)

Kommentera

