3:e: Thing One, Thing Two & Thing Three

Förra söndagen firades kyrkans födelsedag. Imorgon får Hon sitt uppdrag. Heliga Trefaldighetsdag – tema: Gud – Fader, Son och Ande. Missionsdagen: Gå ut till alla folk (döp dem i Faderns, Sonens och den Helige andes namn). Treenigheten bråkar inte så mycket med mig, ser den som en process mer än ett faktum. Den får mig att tänka på Hegel. Tes (Fadern) blir till sin antites (Sonen) uppnår syntes (Anden). Hegel talar om faser. Tes och antites – sats och motsats, nä det går inte att förstå, blir till motsägelse, börjar bråka, innan det faller på plats, blir syntes (Anden).

Tesen och Antitesen (Fadern och Sonen) går inte att förstå, blir till motsägelse, behöver falla på plats, bli samma. Anden överbryggar motsägelsen, försonar den, gör den verklig. Ja, något sådant. Utan ande blir sonen historisk, fadern himmelsk. De möts inte, faller inte på plats. Blir inte levande.

Kanske så här: Allting rymmer sin egen motsats. Så även jag, så även du. Mörker, ljus. Den gamla människan, den nya. Synd, helighet. Vi är kluvna, splittrade. Anden vill oss hela, levande. Vill försona de två.

Hur gör man? Ur veckans evangelietext hör jag detta: ”Jag prisar dig, fader, himlens och jordens herre, för att du har dolt detta för de lärda och kloka och uppenbarat det för dem som är som barn.”

Jesus vill mig som ett barn?

Det fick mig att tänka på Dr. Seuss och The Cat in the hat. Thing one and thing two som liksom ställer till det, oroar, men som ändå fixar till det innan föräldrarna kommer hem. Hegel eller Dr. Seuss, motsatserna finns där, jag ber, som ett barn:

Gud ett, gud två, gud tre
Kom till mig, jag ber.

4 comments

  1. Jag förstår din tanke, men i min värld är den för komplicerad. Jag är väl bekant med Hegel men är hans filosofi applicerbar här? I min lilla värld är fadern, sonen och anden tre sätt att se på samma person. Jag är far till mina barn samtidigt som jag är son till min far och man till min hustru – tre olika roller men ändå en och samma person.

    1. Antagligen är den inte så applicerbar – det var mer ett infall jag fick. Funderade på de tre delarnas olika funktion – men är helt öppen för att man har olika sätt att se på det. Din värld är stor!

Kommentera

