Religionsjournalistik – kan det vara något för mig?

Jag ser möjligen en kallelse i detta. Min stund är kommen. Religionsvetenskapliga kommentarer, för övrigt en riktigt spännande ny blogg, skriver om Timbrorapporten om media och religion. Läs mer. Har inte läst rapporten, borde skaffa den, men det får mig att fundera kring hur religiösa frågor hanteras i allmänmedia. Å ena sidan får religion allt större plats, å andra sidan saknas det journalister med teologisk kompetens. Den intervjuade redaktören säger att man kompenserar detta med att ha frilansteologer som skriver för tidningen.

När jag började plugga teologi låg den tanken i mitt bakhuvud. Det kommer att behövas journalister med fackkunskap om religion, framför allt kommer det att behövas journalister som vill förstå – och inte förlöjliga – religiös motivation. Jag hade det som en sorts målbild. Jag har bara min uppsats kvar innan jag kan få ut min Teol Kand och funderar på om det inte är just detta jag ska försöka göra. Visst är det bra att teologer skriver kunnigt om religion, men det behövs kanske, tänker jag mig, även teologiska journalister som skriver journalistiskt om religion.

Just nu har det utvecklats två lite separata spår i mitt yrkesverksamma liv. Ena dagen den ekonomiska världen, den andra det religiösa. Förra månaden levererade jag texter kring allt från bibliska krönikor åt en antologi till rätt invecklade artiklar med resonemang kring nya redovisningsregelverk för finansiell rapportering till en av de stora revisionsbyråernas kundtidning. Jag intervjuade en biskop emeritus, och en vice riksbankschef. Det är ok men börjar kännas lite splittrat.

Samtidigt stör det mig hur dagens media så slentrianmässigt hanterar religion. Som denna krönika i gårdagens DN. Här blir dopet en övergångsrit med syfte att transformera en person till statschef och symbol för sitt land, men ingenstans nämns dopets relation till kristen tro. Får mig nästan att vilja skicka in ett arga-tanten mail. Ska fundera vidare kring detta över sommaren.

6 comments

  1. När jag läste tänkte jag högt. ”Go for it! Såg sen att det hade redan Patrik skrivit. Så nu har du två oberoende uttalanden som styrker din tanke. God bless you, Carolina. Vi är många som tackar Gud för dig.

  2. Det låter som ett riktigt bra initiativ! och eftersom det inte finns alltför många religionsjournalister har du ju möjlighet att få en hel del jobb också! 🙂

Kommentera

