1:a eft 3: Dopets dag – Mitt käraste barn, Är du!

Det är dopets dag på Söndag den 10:onde. Första Söndagen i trefaldighetstid, tema: Vårt Dop. Jag blir 8-och-ett-halvt år (nästan i alla fall). Vad kunde passa bättre än att lägga ut min dopbön. Skrev den natten innan mitt dop, läste den vid dopfunten. Minns att jag satt och pillade på den natten igenom, funderade över vilka ord det skulle bli. Det blev dessa.

10 Februari, 2004

Tack Gud för att du satte bo i mig
som en pulserande, expanderande kärna som gröper ur mig inifrån
som en hyvel som skalar av mig utifrån

Mellan kärnan och hyveln,
mellan mig och mig,
mellan dig och dig i mig,
ligger livet som det var, som det är
som en smetig, gulnad, sörja som klibbar fast vid min kropp

Befria mig Gud! vill jag skrika,
som om jag inte visste
att det är det som du gör,
som du försöker att göra

Tack Gud för att du bröt dig igenom
för att du gjorde dig till min
för möjligheten att göra mig till din, mig till min
för att den vackraste version av mig som någonsin skådats
redan finns,
väntandes, vilandes, lockandes

Så förlåt mig Gud
för jag kommer att envisas med att vistas i sörjan,
jag kommer att dra dig med mig in i den
som hade jag inte vett att älska dig så som din kärlek förtjänar

Men kanske är den största synden
inte vår oförmåga att älska
utan att avvisa kärleken när den kommer till oss?

Tack Gud, för att du kommer att ge mig,
igen och igen, igen och igen,
alla de stunder jag kommer att behöva
för att min längtan ska växa sig starkare än rädslan.

Jag vet inte Gud vart vi ska
Räcker det om jag i detta dop säger: Jag vill?
och lyssnar till rösten som likt ett urbergs vetskap ropar i mitt inre:
Vi kan, och vi ska, och vi kommer, mitt käraste barn.
Tack Gud, Amen.

Slänger med mina årsböner med. De ord som kommit till mig på min dopdag, som små korta ord att ha med sig under året som kommer. Jag kan se någon sorts utveckling i dem.

2004 Mitt käraste barn. Är du. (Dopdagen)
2005 Gud, gör dig till min (1 år)
2006 Gud, förinta allt i mig som inte är av dig. (2 år)
2007 Gud, Tuta och kör, låt inte mig stå i vägen. (3 år)
2008 Kom, Kristus, Kom (4 år)
2009 Hjälp mig, o Gud, (5 år)
2010 Var mig nära. (6 år)
2011 Jag är större (7år)
2012 Allt är ditt (8 år)

Tack Gud i din stora nåd. Hjälp mig att leva i mitt dop.

2 comments

Kommentera

