Fragment ur en text: Ett kidnappat hjärta?

Skulle nog inte använda detta splatteraktiga språk idag. Gud goes Gonzo eller något liknande. Men ändå. Vill inte stryka. Även denna bild av Gud fanns, finns, ska få finnas.

”Kärleken, hon ser den framför sig, och den är inte vacker. Den är en urkraft som sliter tag i henne, öppnar henne, skär sönder henne. Bröstkorgen välvar sig uppåt, hon står i en outhärdlig brygga när huden ger efter och spricker. Hon ser ljus strömma in, tveksamt först, det skär igenom muskler och ben. Någonting gräver i henne, plaskar blod och slem, rödsörjiga händer hittar fram. Hjärtat lyfts ur hennes kropp och tas ifrån henne. Oron stillas i vetskapen om att dit där hennes hjärta ska kommer det att vila tryggt.

Det finns en plats där det alltid är levande.

ta det, använd det, ta det, det är ditt

När jag läste det igen tänkte jag på Stockholmssyndromet. Den välvillige kidnappade. Den lurade. Måste det vara så?

4 comments

  1. Även denna bild ska finnas. Hela repertoaren av uttrycksmedel behövs för att uttrycka det som inte går att uttrycka. Och denna text talar till mej, berör mej. Tack Carolina! (Stockholmssyndromet – det är nåt att fundera på)

  2. Carolina, apropå din fråga: Kanske är det så. att uppgiften är, att ha tillit till varandra och då ingår, så att säga, risken att bli sviken/lurad?

    1. Vet inte. Men det är en intressant tanke. Jag tänkte mer på hur jag när min omvändelse skedde så hade jag inget sammanhang för den – och var i miljöer där många människor upplever troende som lurade. Hittepå, liksom, och sådant är svårt att bemöta – Jag vet ju att detta inte är något jag har hittat på, det vore högmod i gigantiskt format att tro något sådant.

Kommentera

