Apostladagen: Res dig, Låt oss tala, Ät!

Det är lätt – jag vet – att fastna i den där mänskliga rädslan. Vad är vi så rädda för? Som om det skulle vara det intressanta. När jag funderade över veckans texter försökte jag strunta i alla dessa människor, det är inte där jag ska fastna, jag ska inte läsa Bibeln för att identifiera mig med människors undanflykter inför Gud, och klibba fast där, jag ska fråga mig: Vad Gud gör i dessa texter? Simon Petrus ber Jesus att gå sin väg. Dra! Jesus stannar. Det är nåd. Paulus talar om det stora förbarmande som Gud visade honom, den störste av syndare. Ja, det är nåd det med. Båda fallen är glasklara: Guds kallelse, sändning, frälsning har noll att göra med det som vi gjort, allt att göra med det som vi har möjlighet att bli.

Men, det var GT Guden som stannade kvar. Som talade till mig. Som följt mig genom veckan. Han som talar till profeten som ligger där på marken och stirrar in i jorden. Till honom säger Gud: ”Människa, res dig upp! Jag vill tala med dig!” Profeten förmår inte resa sig av egen kraft, men Guds kraft är större. Han står!

Nu är det ju inte så att Gud talar till mig på det viset så tydligt i ord. Men, jag tänker mig att varje gång Jesus, eller Gud, talar till en människa i Bibeln så talar Han också till mig. Bibeln läst som ett personligt tilltal. Så har det klingat inom mig denna vecka: ”Carolina, jag vill ta ett snack med dig.” Och jag har tänkt just så. ”Gud. Jag står. Jag är här. Vad är det du vill säga?”

Två bilder. Så håller det på. Den yttre trädgården, Guds skapelse, och detta fick mig att stanna upp. Vet inte hur väl det syns på bilderna men Mammas kaprifol som stod invid husväggen grävdes upp för att sanera grunden och jag bar de torra kvistarna till skogens rand och dumpade. Och nu detta. I den sly jag försöker bekämpa har kaprifolen vuxit vild. Den klättrar runt allt. Speciellt de där förhatliga kvistarna av lönn.

Vet inte. Som ett tecken. Det som världen (jag) vill utrota använder Gud. Kan det sägas mera tydligt? Lönnsly som spalje? Röjsågen står oanvänd.

Så detta andra i den inre trädgården, i den text jag söker ansa. Allt är redan skrivet, baksidan, framsidan, ge upp Carolina, men ändå Gud, som en bön:

”när jag tror att jag ger dig allt hittar du ytterligare skrymslen att tömma. På så vis växer och krymper jag i växelverkan. Jag ska bli min egen anti-tes. Fri i mitt fängelse. Men detta stretande emot är olidligt. Det berättar för mig om någonting som inte finns. Jag. Jag finns inte. Inte egentligen. Jag finns bara som en längtan som vill förverkligas. Låt mig ske.

Jag ska låta mig smekas av vanmakt, låta den blomstra, och när vansinnet drar igenom min kropp ska jag fånga det, besitta det, älska det, ta det i bruk. Jag ska leva vid vansinnets rand, men när jag faller, så är det inte dit jag ska falla. Jag ska falla till dig.”

Läser man bibeln som personligt tilltal får man skylla sig själv. Så säger Gud: ”Var inte som detta motsträviga folk. Öppna din mun och ät det jag ger dig.”

6 comments

  1. Beatles vet något om denna längtan till att våga vara, se bifogade text ”Let it be” , Paul skrev texten, John höll inte riktigt med, men de spelade in den 1969.

    When I find myself in times of trouble, Mother Mary comes to me
    Speaking words of wisdom, let it be
    And in my hour of darkness she is standing right in front of me
    Speaking words of wisdom, let it be
    Let it be, let it be, let it be, let it be
    Whisper words of wisdom, let it be

    And when the broken hearted people living in the world agree
    There will be an answer, let it be
    For though they may be parted, there is still a chance that they will see
    There will be an answer, let it be
    Let it be, let it be, let it be, let it be
    There will be an answer, let it be
    Let it be, let it be, let it be, let it be
    Whisper words of wisdom, let it be
    Let it be, let it be, let it be, let it be
    Whisper words of wisdom, let it be

    And when the night is cloudy there is still a light that shines on me
    Shine until tomorrow, let it be
    I wake up to the sound of music, Mother Mary comes to me
    Speaking words of wisdom, let it be
    Let it be, let it be, let it be, yeah, let it be
    There will be an answer, let it be
    Let it be, let it be, let it be, yeah, let it be
    Whisper words of wisdom, let it be

    From http://www.lyrics007.com

Kommentera

