Hej Höst!

Det började sådär. Investerade i en ny dator inför hösten och Apple och Mac lovar seamless transmission – det vill säga, allt som finns på den gamla datorn ska enkelt kunna föras över till den nya. Dokument, bilder, musik, mail – tanken är att man ska kunna öppna den nya datorn och det ska se ut som vanligt. Nä, det gick inte. Min gamla dator var för gammal. Den kan inte kommunicera med det nya. Den är från 2006. Det är som det är. Ägnade eftermiddagen åt att hänga på olika dataforum för det går ju att föra över – men drunknade i ord jag inte kan. Överföring via FireWall, Memory Box, you name it. Försöker vända på steken. Har en ny dator. Den är tom. Det kan finnas fördelar med att gå igenom allt man sparat och fundera kring om man vill ha kvar det. Och i så fall flytta manuellt. Via mail?

Har varit på landet sju veckor i sommar och där blir man seg. Dålig både på att blogga och att läsa. Det finns en tröghet i mig. Har inte följt med och uppdaterat bloggen väldigt sporadiskt. Funderar på vad jag skaStrukturerad är ett ord jag tänkt på den sista tiden. Mitt behov av mer struktur. Kanske kommer det utmynna i mindre svammlande inlägg här, jag hoppas det, man får se. Brukar sällan ta bort inlägg, men tog bort inlägget om Patrik Hagman och det inspirerande mötet med honom. När jag läste hans bok Kristet motstånd insåg jag att jag ville skriva mer och annorlunda om den. Det kommer. Läs mer om boken, här. Rekommenderar.

Två saker.

För en text jag arbetar med. Sekulär andlighet? Vad är det? Jag har svårt att förstå. Kan förstå en andlighet som inte vill/kan/känner behov av en religion. Privatandlighet. Jag och Gud. Men hur ska man förstå ordet andlighet om man inte i det vill ta in en Gud, eller något större? Igen, jag kan leva mig in i andliga upplevelser i naturen, i konst, musik, etcetera, men måste ändå ställa mig frågan: Var kommer den andligheten ifrån? Om den inte kommer från en Gud, eller något större, något utom? Vari består en människas andlighet om den inte tillåter sig något större, typ en Gud, eller ett allomfattande ljus, energi, kärlek. Ateister som säger sig vara andliga. Vad betyder det för dem, ordet andlig?

Ur dagens textskörd fastnade jag för detta. Jesaja.

”Jag hyser ingen vrede mot den, men ger den mig tistel och törne, då går jag till angrepp mot den och sätter eld på alltsammans. Eller också tar man sin tillflykt till mig och söker fred med mig, ja, söker fred med mig. När den tiden kommer skall Jakob slå rot, Israel skall blomstra och frodas och frukterna uppfylla världen.”

6 comments

  1. Var såg du uttrycket ”sekulär andlighet”? I en kyrklig kontext kan man ju skilja mellan ”regulär” (= inom ordenslivet) och ”sekulär” (= ute i världen, utan regula). I den meningen är det ”sekulär andlighet” som jag kan öva.

    1. Det var någon som pratade om det – mer utifrån tanken på andlighet som ett fenomen som även kan vara frikopplat från Gudomliga aspekter (eller i alla fall andra aspekter än de rent mänskliga). Inom nyandligheten finns det ju de som kanske inte direkt bekänner en Gud men som talar om andlighet i termer som energier, ljus eller Kärlek, men för detta specifika handlade det mer om andlighet utan någon koppling till ngt Gudomligt. En icke-troende som är andlig, vad innebär andlighet då?

      1. Blev du något klokare på sekulär andlighet under arbetet med artikeln?

        En möjlig betydelse kan vara ”att erkänna betydelsen av annat än det rent materiella”.

        En del kristna (inte alla) knyter starkt sin upplevelse av mening i tillvaron till sin kristna tro, och tror att icke-troende på ett eller annat plan upplever hopplöshet eller meningslöshet om inte annat så omedvetet. Upplevelser av mening i att t.ex. vara en del av livets väv skulle av somliga förmodligen kallas för andligt. Humdidum. Sekulärandligt skulle jag i så fall kanske definiera som ”sekulära uppfattningar eller upplevelser som i viss mån kan fylla samma behov som religion”. Den inbitne ateisten menar förstås att dessa behov är allt vad religionen är till för. Den troende menar rimligen annorlunda.

  2. Det är nog orden som är svåra. Just andlighet är ett sådant ord – personligen har jag svårt att använda det ordet om det inte är kopplat till en Gud eller liknande. Min erfarenhet och den är begränsad är att människor oftast använder ordet för att på något vis beskriva något större som än inte religion. I.e. andlighet är gud fast inte religiös Gud – där Gud kan vara allt från Kosmos, till Kärlek till Energi.

Kommentera

