Apropå bön

Jag tror inte på Gud, men…

Det är en rätt vanlig inställning, eller i alla fall en jag rätt ofta möter. Blev lite glad av detta i dagens DN.

”Visst är det så. Jag begriper att mitt handknäppande i oroliga lägen kunde jämföras med ett tvångsbeteende, med flygrädsla och en barnslig längtan efter en stark förälder som skyddar mig, och särskilt mig.

Ändå, när jag ser ljusbäraren i S:ta Maria kyrka i Ystad, och det bara finns två lediga hållare vid tvåtiden en måndag i augusti, då ser jag inget omoget eller neurotiskt. Bara en massa hemlig mänsklighet. Framför alla dessa lågor har andra nyss stått och tänkt på döda människor, på barn de önskar sig eller redan väntar på, på sjukdomar de vill bli av med för egen eller andras del. Kanske på pengar de behöver, kärlek de gärna skulle vilja ha eller få bättre ordning på.”

Läs hela krönikan HÄR.

Religionsvetenskapliga kommentarer skriver mer och intressant om krönikan. Läs Här

8 comments

  1. ”Det är ödmjukande att kisa mot de där lågorna, där människors jordbundna oro förenas med vidsträckta idéer om något helt annat, osynligt, oklart till sin läggning och form.”

    Underbar och träffande krönika, i all sin enkelhet.

    Instämmer med Sten-Bertil. Tack, Carolina!

  2. Tack för tips och länkar, ovanligt med sådan text i DN.
    Ja, ”varför finns ropet” som Lagerkvist skriver.
    Förbönen är en mäktig kraft, min omsorg om den jag ber för ökar ju också.
    Alla människor ber ju, det gör oss till mänskliga människor tänker jag.
    En ”förmåga” att vara tacksam över, för tänk om vi inte kunde ropa!
    Det får bli denna kvälls aftonbön: Tack gode Gud för att jag kan (får) ropa. Amen.

Kommentera

