11:e eft 3: Tro är, bär, Liv

Det finns något av en Catch-22 i veckans evangelietext. Tro och liv är temat. Det känns lite passivt. Tro är liv, tänker jag mig. Bär liv. Så får vi berättelsen serverad – farisén och tullindrivaren – båda beger sig till templet för att be. Den ene tackar Gud för att han inte är som den andre, han gör det han ska, ber, fastar, ger sitt tionde och i det är han inte som tullindrivaren. Han som faller på knä, som ödmjukar sig. ”Den som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd.”

Det är klart att vi alla vill vara som tullindrivaren, den rättfärdige. Och det är nästan övertydligt i veckans text att vi inte är där. Vi faller i vår egen grop. När vi avfärdar farisén blir vi precis som han: Vi tackar Gud för att vi inte är som han. Det är jättekrångligt.

Veckans psaltarpsalm får bli till bön:

Jag sträcker mina händer mot dig, öppnar mig som törstig jord.
Herre, skynda att svara mig, jag orkar inte mer.
Dölj inte ditt ansikte för mig, då blir jag lik dem som lagts i graven.
Låt mig var morgon möta din trofasthet, ty jag förtröstar på dig.
Visa mig den väg jag skall gå, jag sätter mitt hopp till dig.
Herre, rädda mig från mina fiender, jag flyr till dig.
Lär mig att göra din vilja, ty du är min Gud. Må din goda ande leda mig på jämn mark.

4 comments

  1. Carolina, du tangerar något som jag ser som oerhört viktigt i kristendomen, nämligen ödmjukheten, tjänandet. Men hur ofta möter man det i den kyrkliga debatten, där människor tycks flockas kring någon som de anser är mera rätt än andra för att ingå i en sorts fördömandets gemenskap mot alla dem som, enligt dem, är fel? De som har fel tro, för den rätta besitter dessa överlägsna varelser.

    1. Jag är kluven, men visst håller jag med dig. Eller har mött det. Känslan i kyrkliga sammanhang att min tro inte riktigt platsar. Men så funderar jag kring vad det beror på. Egentligen tror jag att man bör hålla sig borta från den kyrkliga debatten, inte läsa KT, inte hänga på bloggar, fördömandets gemenskap, och så ta vara på det positiva. Läser just nu en bok av Henrik Roelvik och ett citat från den boken: ”Vi behöver inte konstruera en motsättning mellan Evangeliet och Kyrkan, så att vi för Evangeliets skull tvingas lämna kyrkan. Ändå kan vi vara kritiska mot vissa kyrkliga företeelser.” Tyckte det var bra.

  2. Felet med fariséen var nog inte att han tackade Gud för de gåvor han fått utan att han jämförde sig med andra och ansåg sig så mycket bättre. Också fariséen behöver be, liksom publikanen och vi alla: ”Gud förbarma dig över mig syndare”. En välfunnen psaltarpsalm, tack för den! Med tillönskan om en välsignad söndag!

    1. Jag hade inte tänkt publicera inlägget utan spara det som utkast till idag och tänka ett varv till. Men tryckte fel. Och visst har du rätt. Brukar läsa texterna inför Söndagen, och fann evangelietexten svår, eller den träffade mig. Men så kom jag till dagens Psaltarpsalm som jag kunde ta till mig. Prästen idag hade en bra utläggning om texterna, om jag hinner ska jag skriva ihop något om det. Med tillönskan om en Välsignad vecka!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s