Franciskus anno 2012, runt Hornstull, Knivsöder

Tidsbrist och dålig på att uppdatera har jag varit efter en latmaskig sommar som blev intensiv höststart och nästkommande vecka lär inte bli bättre. Åker till Assisi på söndag för att försöka leva mig in i den lille fattige helige. Längtar. Det är jobbresa som förhoppningsvis kommer resultera i något men sådant är ju svårt, när man skriver, man vet inte vad eller om det blir innan det skrivs. Man får leva på hoppet. I tro. Samlar information, inspiration. I detta slår det mig: Alla tycks ha en relation till Franciskus.

Fick mail igår från en rätt namnkunnig numera pensionerad kvinna inom näringslivet som stöttade mig när jag var 27 och började arbeta. Vi talar 20 år sedan. Det var innan ekonomijournalistiken växte till, och vi var rätt få kvinnor i denna nische. Jag arbetade för en amerikansk nyhetsbyrå och när de första gången samlade alla korrespondenter på ett slott utanför London för the Annual Bash så var där 51 män, fyra kvinnor. Jag behövde stöd. Jag fick det. Och nu skriver hon, apropå min resa till Assisi, kvinnan som genom åren försett, öppnat dörrar, och rekommenderat mig för en massa uppdrag, att ”Franciskus har jag alltid haft en speciell relation till. Berätta när du kommer hem! Kan jag locka dig ned till Österlen?”

Sedan var det sonens gamla dagiskompismamma som jag stötte ihop med på Långholmsgatan som berättade att hennes son, de går i 6:an nu, olika skolor, grävt ned sig i Franciskus när de fått välja eget ämne inom religion. Gråbröderna.

Så detta:

En man på en cykel. Vi känner inte varandra superväl, men vi har setts i Högalidskyrkan ibland och när jag tog en rökpaus idag och gick runt kvarteret kom han cyklande. Och bromsade. Vi stod på Varvsgatan precis nedanför kyrkan. Vi pratade. Om att gå i Gudstjänst. Han upplevde att han längtade efter det men att han sällan kommer iväg. När han kommer iväg mår han bra av det. Jag tror att det kan vara så enkelt och sa: ”Jag med, bara detta att sitta stilla en stund under dagen i ett vackert rum, med andra, att ta del av nattvarden, det är bra för mig.”

Sedan berättade han att han de senaste åren dragit ned på sina utgifter för att kunna arbeta mindre, han kör taxi, för att ägna sig mer åt sådant som tycks honom viktigt, och någonstans där fanns en längtan efter att få tid till Gudstjänst. Fann något Franciskanskt i det med, i det omvända i att bryta sig loss från vår tidsandas Vill Ha Mer! (som för övrigt en fd kollega skrivit en bok om. Läs mer: Vill Ha Mer) till att ställa sig frågan: ”Vad behöver jag egentligen?” Att gå från: ”Hur mycket kan jag dra in?” till ”Hur lite klarar jag mig på?”, det kändes Franciskanskt, runt Hornstull, en dag som denna.

Ska bo hos the Franciskan Sisters of Atonement – osäker om det finns Internet där. Finns det så lägger jag ut en daglig bild från denna resa i Franciskus fotspår. Annars åter om en vecka. Atonement = Försoning. Försonad.

4 comments

  1. Denne bönens man skalade så småningom också av orden så att hans bön till slut endast bestod i upprepandet av några få ord: ”Min gud och mitt allt! (Mio Dio, mio tutti! / Deus meus et omnia!)
    Allt gott på resan!

  2. Några franciskanska boktips: (det finns hur mycket som helst).
    Dansken johannes Jörgensens Franciskusbiografi håller än, räknas som vederhäftig, finns i pocket numera.
    En relativ ny bok om att följa Kristus inspirerad av Franciskus rekommenderar jag varmt: Crosby; Finding Frances,following Christ.
    (Engelska funkar bra för dig har jag förstått, lite tuggmotstånd men givande).
    Henrik Roelvink (OFM) har ju förutom ”De fattigas rikedom” nyöversatt både Franciskus och Claras skrifter.

    Ett resetips: När ni besöker Sancta Maria degli Angeli (ingår helt säkert) så bry dig inte om deras sovenirshop utan gå till ”The Franciscan bookshop” alldeles utanför kyrkan, på södra sidan av torget, där kan man botanisera länge!
    Ja detta räcker säkert ett tag.
    Pace et beene!

    1. Jag plockade på mig alldeles för mycket från den där bookshop vid Maria degli Angelo. En väldigt lockande bönbok med Klara – att be med Klara i 30 dagar – och så Sabatiers bok om Frans i en modern språkdräkt. Även Celanos bok om mirakler samt en rätt akademisk bok om stigmatiseringen – La Verna. Ska beställa Crosbys bok. Tack.

Kommentera

