Ett stycke konsthistoria

Har inte sett Modernas utställning Picasso och Duchamp men fick besök idag av en konstvetare från Paris som skriver om Duchamp och som var intresserad av material kring den utställning som var på min mormors galleri 1963. Hon, tillsammans med Ulf Linde, introducerade Marcel Duchamp i Skandinavien. Jag har hennes galleriarkiv här på kontoret, ytterligare en sak man borde ta itu med, där finns mängder av intressanta saker. Kvitton. Försålda tavlor. Intressanta brev och en hel del nedkluddade restaurangmenyer.

Eller detta kvitto. Urinalen som ställdes ut av mormor och som sedan fick ett hem på Moderna Museet. Ja, den hämtades på restaurang Tre Remmare. Den var onekligen använd.

Fann även kopia på ett brev som mormor skickat till landets största dagstidning. Där står:

”Med anledning av att Eder tidnings huvudrecensent när det gäller konst bedömer huvudsakligen efter vilken ”art” eller sort av konst det är fråga om och sålunda ej kan sägas recensera enskilda konstnärer och deras verk, ber jag att få undanbe mig recensioner i Eder tidning. … Jag är också medveten om att jag inte kan hindra en recension – men vill trots allt protestera mot att en stor del av landets konstnärer skall behöva finna sig i en ensidig och oförstående bedömning i landets största dagstidning.”

Försöker tänka mig in i hur hon var, mormor, det är inte helt enkelt. Hon dog när jag var 14 år och jag upplevde henne bara som mormor. ”Do you remember if she ever talked Marcel?” undrade han, konstvetaren. Nä, vi pratade aldrig om det. Mitt bestående minne av galleriet var att där fanns Cadbury Chocolate Fingers och ett glas mjölk i köket. Oavsett, det var riktigt kul med den franske konstvetaren som idogt fotograferade varenda kvitto och all korrespondens angående utställningen. Det tog fyra timmar. Ser fram mot att läsa hans text så småningom.

2 comments

Kommentera

